logo

historia

Buick– Twórcą tej marki jest szkot David Dunbar Buick, który dorobił się majątku na produkcji urządzeń sanitarnych. Wynalazł metodę pokrywania żeliwa emalią i został producentem nowoczesnych, białych wanien kąpielowych w firmie „Buick & Sherwood”.

 

Jednak pod koniec XIX w. Buick zainteresował się silnikami spalinowymi i zaczął z nimi eksperymentować, następnie w 1899 r. założył „Buick Auto-Vim and Power Company” i zajął się produkcją stacjonarnych silników spalinowych dla przemysłu morskiego i rolnictwa. Wkrótce po założeniu firmy zaczął myśleć o produkcji całego samochodu.

 

W 1902 r. na stworzenie prototypu wydał cały swój majątek, zatrudnił w firmie utalentowanego mechanika Waltera Marr’a i razem zbudowali pierwszy samochód.

 

Największym sukcesem Buicka było opracowanie silnika górnozaworowego, który był znacznie mocniejszy niż stosowane wtedy powszechnie silniki bocznozaworowe.

Marka Buick była pierwszą marką samochodową wchodząca w skład „General Motors Corporation”.

 

Pierwszy samochód Buicka to model B z 1904 roku.

Niczym nie przypominał późniejszych krążowników szos tej marki – jego rozstaw osi mierzył tylko 2,11 m.

 

W 1923 roku, czyli w dwudzieste urodziny, Buick wyprodukował swój dwumilionowy samochód, ale ważniejsza rzecz stała się w 1936 roku. Wtedy na drogi wyjechał model Century, który jako pierwszy Buick osiągał prędkość ponad 100 mil na godzinę, czyli nieco ponad 160 km/h.

 

Na swoje pięćdziesiąte urodziny Buick stworzył luksusowy kabriolet Skylark, w którym pojawił się pierwszy silnik V8 marki i przekładnia automatyczna.

 

Warto pamiętać, że to właśnie Buick dał światu górnozaworowy rozrząd silnika, przekładnię hydrokinetyczną (podstawa budowy nowoczesnych skrzyń automatycznych), regulację kąta nachylenia kolumny kierowniczej (1928 rok), nowoczesne kierunkowskazy (zamontowane w reflektorach i uruchamiane dźwignią, 1939 rok) oraz dwu- i czterodrzwiowe nadwozie bez środkowych słupków (odpowiednio w 1949 i 1955 roku).

modele

  • Buick Model B (1904)

    Pierwszy produkcyjny samochód Buicka to Model B z 1904 roku.

    Niczym nie przypominał późniejszych krążowników szos tej marki – jego rozstaw osi mierzył zaledwie 2,11 m.

  • Buick D-45 Touring (1916)

    W 1916 roku Buick przestawił się na silniki sześciocylindrowe, a najpopularniejszym modelem był D-45 Touring. W tym czasie sprzedaż producenta potroiła się o przekroczyła barierę 100 tys. egzemplarzy rocznie, a w ciągu kilku lat Buick miał stać się najpopularniejszą marką w USA.

     

     

  • Buick Series 50 (1931)

     

    W 1931 roku Buick kolejny raz powiększył liczbę cylindrów w produkowanych przez siebie samochodach – tym razem wprowadził jednostki 8-cylindrowe.

     

    Dzięki temu posunięciu, a także gruntownej modernizacji swojej oferty utrzymał silną pozycję w czasie Wielkiego Kryzysu.

  • Buick Special (1936)

     

    Samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Buick w latach 1936-1958 i 1961-1973. Dostępny jako: coupé, kabriolet, sedan oraz kombi.
    Do napędu używano silników R6, V6 oraz V8. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez automatyczną bądź manualną skrzynię biegów.

  • Buick Century (1936)

     

    W 1936 roku Buick wprowadził przełomowy model Century o aerodynamicznym nadwoziu, z którym współgrały mocne silniki V8 pozwalające po raz pierwszy przekroczyć granicę 100 mil na godzinę
    (160 km/h).

    Sprzedaż Buicka w 1936 roku osiągnęła poziom 168 596 i miała nadal rosnąć w następnych latach.

  • Buick Riviera (1963)

     

     

    Zaprezentowane w 1963 roku luksusowe coupé o nazwie Riviera wprowadziło całkiem nowy design marki, a zarazem stało się jednym z najbardziej udanych stylistycznie amerykańskich samochodów epoki krążowników szos.

  • Buick GNX (1987)

     

     

    Dla podkreślenia swoich sukcesów w wyścigach NASCAR, Buick w 1987 roku wprowadził do sprzedaży model GNX na bazie ówczesnego Regala. Auto jak na owe czasy oferowało świetne osiągi: 280-konny, turbodoładowany silnikV6 zapewniał przyspieszenie do "setki" w ok. 5 sekund.

  • Buick Century (1999)

     

     

    Rozpoczęcie produkcji w 1999 roku modelu Century w Chinach okazało się wielkim sukcesem Buicka – do dzisiaj jest to jedna z najpopularniejszych marek na tamtym rynku

  • Buick Enclave (2008)

     

     

    Za swój najważniejszy model ostatnich lat Buick uważa 7-osobowego crossovera o nazwie Enclave, który wprowadził nową stylistykę oraz odznaczał się wysokim komfortem i bezpieczeństwem

multimedia

partnerzy