historia

W 1859 roku Heinrich Lanz po przejęciu rodzinnej firmy ekspedycyjnej zdecydował się na poszerzenie działalności o handel i produkcję drobnych maszyn rolniczych.

 

Dwadzieścia lat później w 1870 roku pierwsze lokomobile oraz młocarnie opuszczają hale produkcyjne fabryki by trafić do klientów. Tak o to narodziła się właśnie legenda, która na zawsze odznaczyła się w branży maszyn rolniczych, a nazwa „Lanz „ stała się ich najbardziej rozpoznawalna marką tamtego okresu.

 

W 1912 roku zostaje wyprodukowany traktor Lanz z rzędowym 4 cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 80 KM i wadze prawie 5 ton jednak produkcja tego nowatorskiego traktora przerwał wybuch wojny.

 

Po jej zakończeniu Inżynier Fritz Huber rozpoczął projektowanie prostego taniego silnika, który można by dostarczyć rolnictwu w dużych ilościach, a w 1921 opracował ciągnik rolniczy Lanz Bulldog HL-12m który był sprzedawany w kilku odmianach. Stał się on ogromnym sukcesem, a do końca 1927 roku zostało sprzedany w bliku 19 tysiącach.

 

W 1923 roku Fritz Huber konstruuje ciągnik, ochrzczony jako  Bulldog HP Allrad. Był to ciągnik o konstrukcji i napędzie 4x4. Hiperinflacja, która dotknęła Niemcy zatrzymała produkcję tego modelu już w 1926 roku kończąc ją zaledwie w 722 sztukach.

 

Koniec I Wojny Światowej przyniósł odwilż gospodarce, a zainteresowanie ciągnikami gąsienicowymi znacznie wzrosło. Firma Lanz AG również chciała sprostać zapotrzebowaniu  i tak o to po kilku latach pracy nad półgąsienicowym modelem traktora w 1926 powstał pierwszy prototyp.

Był on zmodyfikowaną wersją ciągnika Bulldoga HR-2 u którego koła napędowe zostały zastąpione wózkami gąsienicowymi, dostarczonymi przez niemieckiego Ritschera.

 

Dopiero w 1935 Lanz AG skonsultowały prototyp, który dostał się do produkcji, a był nim D-9551 Raupen-Bulldog.  Podobnie jak prototypy z lat 1926-29, seryjny Raupen-Bulldog, posiadał dwa układy półgąsienicowe systemu Ritscher.

 

W 1937 roku, zakłady Lanza przygotowały w pełni gąsienicowy ciągnik Bulldog HRK. Jako bazę do jego budowy posłużył kołowy Bulldog HR-8. Trzeba dodać, że był on najbardziej zaawansowaną konstrukcją wśród ciągników Lanza i stał się on flagowym modelem eksportowym. Obok rolniczych odmian linie produkcyjne opuszczały również buldożery.

 

Na bazie buldożera, w latach 1941-44 powstawała odmiana holowniczo - drogowa, wyposażona w gumowe nakładki gąsienic. Traktor ten był również używany przez wojska Wermachtu, jako ciągnik artyleryjski. Definitywnie produkcja HRK Raupen-Bulldoga, zakończona została w 1946 roku. Producent, nigdy potem nie kontynuował prac nad rozwojem ciągników gąsienicowych.

 

W 1956 roku firma John Deere zakupiła zakłady Lanz i zacząła używać nazwy „John Deere-Lanz” dla ciągników produkowanych na linii w fabryce Lanz. Ostatecznie produkcja zakończyła się w 1960 roku. Lanz Bulldog był jednym z najbardziej popularnych ciągników niemieckich, został wyprodukowany w ponad 220 000 egzemplarzy. Nazwa „Bulldog” jest powszechnie stosowana w Niemczech jako synonim ciągników również dzisiaj, szczególnie w Bawarii.

multimedia

partnerzy