historia

Citroën – francuska marka samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, obecnie wraz z przedsiębiorstwem Peugeot tworząca koncern PSA.

 

Założycielem Citroëna jest André Gustave Citroën, który w wieku 24 lat założył firmę „Engrenages Citroën” zajmującą się wytwarzaniem kół zębatych. W trakcie podróży przez Polskę nabył patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych. Zbiegło to się w czasie z dużym zapotrzebowaniem na koła zębate oraz inne komponenty samochodów, co pozwoliło Citroënowi na spore inwestycje i dalszy rozwój firmy. Przekładnie Citroëna użyto w sterze Titanica.

 

Po I wojnie światowej Citroen przekształcił swoją firmę w fabrykę samochodów, która charakteryzowała się stosowaniem innowacyjnych rozwiązań odkrytych w trakcie wizyt w fabrykach Forda. Zakupił najnowsze maszyny, wdrożył system kontroli produkcji, a przekładnie jego produkcji zaczęto montować w większości francuskich samochodów.

Na początku 1917 r. rozpoczął poszukiwanie osób, które mogłyby zaprojektować pierwszy samochód jego produkcji. Citroën wybrał projekt Julesa Salomona. Ambicją Citroëna było uczynienie z samochodu przedmiotu codziennego użytku. 28 maja 1919 r. do produkcji wdrożono pierwszy Citroën Typ A. W ciągu dwóch tygodni zebrano ponad 16 tysięcy zamówień.

 

Kolejny był model B, który okazał się znacznym udoskonaleniem pierwszego samochodu Citroëna. Auto miało silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 litra. Istniała możliwość zakupu wersji mocniejszej Caddy-Sport o mocy 22 KM, który miał możliwość rozpędzania się do 90 km/h. Wyróżniał się m.in. elektrycznym rozrusznikiem i elektrycznym oświetleniem. Wkrótce pojawił się też Model C – 5CV. Samochód był mniejszy, miał mniejszą moc i tylko dwa siedzenia, a został skonstruowany specjalnie na potrzeby kobiet, co również było wówczas nowością. Logo marki nawiązuje do produkcji kół zębatych o podwójnym zazębieniu.

modele

  • Citroën Type A

    citroen-aPierwszy samochód produkowany przez Citroëna. Montaż odbywał się w Paryżu od czerwca 1919 do grudnia 1921. W tym okresie wyprodukowano 24 093 egzemplarzy.

     

    Samochód napędzany był przez chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1 327 cm³ generujący moc 18 hp. Maksymalna prędkość, jaką mógł osiągnąć Type A, wynosiła 65 km/h.

    Podwozie powstawało w dwóch wariantach, długim oraz krótkim. Dłuższa wersja dostępna była jako Torpedo (4-miejscowy tourer), Torpedo Sport, Conduite Intérieure, Coupe de Ville oraz lekka ciężarówka, zaś wersja krótka jako Torpedo (3-miejscowe), Conduite Intérieure, Coupe de Ville oraz camionnette (van).

     

    W pierwszym roku produkcji za Type A trzeba było zapłacić 7 950 franków. Rok później cenę podniesiono do 12 500 franków. Z prędkością produkcji wynoszącą ponad sto sztuk dziennie, Citroën stał się pierwszym masowo produkującym samochody koncernem w Europie.

  • Citroen C1

    citroen-c1Samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany od 2005 roku przez koncern Citroën. Pojazd został opracowany we współpracy z koncernem PSA w wyniku której powstały trzy bliźniacze modele: Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroën C1. Od 2014 roku produkowana jest druga generacja modelu.

     

    Citroën C1 I został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2005 roku. W 2008 roku przeprowadzono facelifting polegający na modyfikacji przodu pojazdu oraz palety silników. Drugi face lifting przeprowadzono w 2012 roku. Zmodyfikowano przód i tył, dodano światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED.

     

    Citroën C1 II został zaprezentowany w lutym 2014 roku. Oficjalna premiera auta miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Samochód zyskał nieco na długości, ale jest węższy od poprzednika. Opcjonalnie pojazd wyposażyć można w m.in. kamerę cofania oraz ekran dotykowy o średnicy 7 cali, który jest sercem pokładowego komputera i umożliwia m.in. pełną integrację ze smartfonem

  • Citroen C2

    citroen-c2Samochód osobowy marki Citroën, produkowany od 2003 roku w Aulnay we Francji przez koncern PSA.

     

    Produkcja wersji europejskiej została zakończona w listopadzie 2009 roku. Nadwozie typu hatchback, wyłącznie trzydrzwiowe, o charakterystycznych, ostrych liniach. Podobnie jak w przypadku modelu C3 trudno jednoznacznie określić poprzednika - można przyjąć, że C2 wraz z C3 zastępują model Saxo. Wiele elementów wyposażenia wspólnych jest z modelem C3 – deska rozdzielcza, gama silnikowa, opcje wyposażenia.

     

     

  • Citroen C3

    citroen-c3Samochód osobowy, produkowany przez koncern PSA od 2002 roku.

     

    W 2005 roku gama Citroënów C3 przeszła facelifting, który nieznacznie odbił się na wyglądzie samochodów. Poprawiono także ich osiągi, w przypadku Diesla dostępny jest nowy silnik w wersji PLUS, a w silniku benzynowym zmodyfikowano układ wydechowy. Na bazie modelu C3 powstał Citroën C3 Pluriel. Jest to dwudrzwiowy kabriolet, o nietypowo składanym dachu.

     

    Druga generacja Citroëna C3 pojawiła się na polskim rynku w marcu 2010 roku. Elementem wyróżniającym ten model jest przednia panoramiczna szyba Visiodrive (Zenith) zachodząca przez dach aż do słupka B.

  • Citroen C4

    citroen-c4Samochód osobowy klasy kompaktowej zaprezentowany w 2004 roku w Paryżu i produkowany od 2004 roku. Wersja minivan aut nazwana jest Citroën C4 Picasso. Obecnie produkowana jest druga generacja pojazdu, zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku. Auto jest produkowane jako 5-drzwiowy hatchback, ponieważ odmiana 3-drzwiowa coupe poprzedniej generacji słabo się sprzedawała oraz w wersji sedan. W 2011 roku wprowadzono do produkcji sportową wersję auta nazwaną DS4, a w 2012 roku rozpoczęto produkcję utereniowionej wersji pod nazwą C4 Aircross.

     

  • Citroen C5

    citroen-c5Samochód osobowy klasy średniej produkowany od 2001 roku. Początkowo C5 był dostępny z silnikami benzynowymi: 2.0, 2.0 HPi (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) oraz 3.0 V6, a także z silnikami wysokoprężnymi Common rail: 2.0 HDI i 2.2 HDI. Na wiosnę 2001 roku wraz z wprowadzeniem wersji Break zaoferowano także benzynowy silnik 1.8. Jesienią 2003 roku zrezygnowano z produkcji silnika 2.0 HPi oraz wprowadzono do oferty silnik wysokoprężny 2.0 HDi o mniejszej mocy – 90 KM.

     

    Wersja druga samochodu została zaprezentowana w 2007 roku. Nowy C5 jest dostępny w dwóch wersjach nadwozia (sedan i kombi) z dwoma rodzajami zawieszenia. W zależności od wersji obecnie Citroën klasy średniej może być wyposażony w zawieszenia wielowahaczowe (przód: trójkątne wahacze poprzeczne, tył: zawieszenie wielowahaczowe + system zmiennej amortyzacji AMVAR - oferowany standardowo do silników V6), gwarantującej dobre właściwości jezdne przy stosunkowo wysokim komforcie resorowania (konstrukcja jak w Peugeocie 407) lub w zawieszenie hydropneumatyczne HYDRACTIV III+ (znane z Citroëna C6).

  • Citroen C6

    citroen-c6Samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany od 2005 do końca 2012 roku. Wersje nadwoziowe obejmują wyłącznie czterodrzwiową limuzynę.

     

    Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. zawieszenie hydroaktywne z opcją SPORT, skórzaną lub zamszową tapicerkę, doskonały system audio, pełną elektrykę foteli, szyb i lusterek, nawigację satelitarną, system Bluetooth, trzy wyświetlacze z systemem HUD – wyświetlającym podstawowe parametry na przedniej szybie oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu. Powstało 23 384 egzemplarze modelu, a w ostatnim 2012 roku, klienci zamówili tylko 556 sztuk.

  • Citroen DS 3

    citroen-ds3Samochód subkompaktowy produkowany od 2009 roku. Model ten został wprowadzony na rynki europejskie w marcu 2010 roku. Model DS3 jest pierwszym z serii modeli oznaczonych symbolem DS (Different Spirit), który nawiązuje do legendarnego Citroëna DS. Samochody tej serii mają być z założenia bardziej prestiżowe niż odmiany serii C. Samochód konstrukcyjnie oparty jest na drugiej generacji Citroëna C3.

     

    DS3 to klasyczyny hatchback, mogący pomieścić we wnętrzu 5 osób, bagażnik ma pojemność 285 litrów. Długość nadwozia wynosi niecałe 4 metry. W bocznej części przedniego zderzaka, mogą znajdować się diody LED, służące do jazdy dziennej. Dach jest stylistycznie i kolorystycznie odcięty od reszty nadwozia. Boczny, trójkątny słupek, przypomina płetwę rekina. Samochód standardowo może być wyposażony w 3 silniki benzynowe oraz 3 warianty wysokoprężne. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Dwa słabsze silniki benzynowe i słabsze silniki diesla wyposażone są w skrzynię 5-biegową, natomiast najmocniejsze wersje łączone są ze skrzynią 6-biegową. Ponadto silnik 1.6 VTi występuje także z automatyczną 4-biegową przekładnią.

  • Citroen DS 4

    citroen-ds4Kompaktowy samochód marki Citroën. DS4 to 5-drzwiowy hatchback. Aby samochód zachował stylistykę auta sportowego klamki tylnych drzwi zostały ukryte w słupkach "D". Także żeby ukryć tylne drzwi przetłoczenie od świateł rozciąga się prawie do połowy drzwi. Za dopłatą deska rozdzielcza może być pokryta skórą.

     

    Samochód jest dostępny z trzema wersjami wyposażenia:  Chic, So Chic, Sport Chic. Podstawowa wersja "Chic" jest wyposażona w m.in: ABS, BAS, EBD, 6 poduszek powietrznych, tempomat, światła przeciwmgielne doświetlające zakręty, wspomaganie ruszania pod górkę, ESP, elektrycznie opuszczane szyby przednie, klimatyzację manualną.

     

    Pomimo wysokiej ceny najlepsza wersja "Sport Chic" nie ma np. podgrzewanych foteli z przodu i kamery cofania, a także innych "gadżetów" dostępnych w samochodach o podobnej cenie oraz zbliżonym segmencie.

  • Citroen DS 5

    citroen-ds5Pierwsze egzemplarze zjechały z linii produkcyjnych pod koniec 2011 roku. W polskich salonach Citroёn DS5 pojawił się wiosną 2012 roku. Samochód występuje tylko w wersji 5-drzwiowego hatchbacka. Na początku 2015 roku samochód poddano liftingowi. Zmieniono wygląd pasa przedniego, gdzie pojawił się nowy grill z którego zniknęło logo Citroёna, lampy o zmienionym kształcie, a we wnętrzu po raz pierwszy zastosowano ekran dotykowy, dzięki któremu usunięto aż 12 przycisków. Dodatkowo poszerzono poziom wyposażenia, pojawiły się nowe, wcześniej niedostępne systemy bezpieczeństwa. Modernizacji poddano jednostki napędowe, spalają mniej paliwa i spełniają normę emisji spalin Euro 6.

multimedia

partnerzy