logo

historia

Jeep to marka samochodów terenowych, produkowanych przez przedsiębiorstwo Willys dla armii amerykańskiej od 1941, później również dla zastosowań cywilnych. Obecnie samochody tej marki produkowane są przez koncern Fiat Chrysler Automobiles.

 

Nazwa jeep jest często potocznie używana do określenia samochodu terenowego niezależnie od jego producenta.

 

Istnieją trzy różne teorie, co do pochodzenia nazwy Jeep:

  •  
  • od Eugeniusza Dżipa (org.: Eugene the Jeep), postaci z kreskówki "Popeye", znanej ze swoich wyjątkowych sprawności i umiejętności,

  • od podobnego modelu Ford GP (G – government, (zamówienie) rządowe, P – oznaczenie podwozia o rozstawie osi wynoszącym 80 cali). Jednak nazwa Jeep, w odniesieniu do przodków Willysa MB, pojawiła się wcześniej niż model Forda,

  • od General Purpose, czyli samochód ogólnego przeznaczenia, jednak takie określenie oficjalnie nigdy się w stosunku do tego modelu nie pojawiło.

Historia marki zaczyna się od wojskowych samochodów terenowych modeli Willys MA i MB (produkowanego na licencji także jako Ford GPW), nazywanych powszechnie "jeep".

 

Nazwa ta była utożsamiana przez firmę Willys ze swoim produktem, jednakże w 1948 roku Komisja Handlu zakazała Willysowi twierdzić, że jest twórcą jeepa – za którego uznano firmę Bantam. Mimo to,
w 1950 roku Willys zastrzegł nazwę Jeep jako markę.
W ten sposób rozpoczęła się jego kariera w "cywilu". Jednak pierwszy model cywilny, pojawił się jeszcze w 1945 roku. Był to Jeep CJ2A (CJ – Civilian Jeep).

 

W 1953 roku Willys został zakupiony przez Kaisera, by dziesięć lat później stworzyć spółkę Kaiser Jeep.
W 1970 roku została ona wchłonięta przez koncern American Motors Corporation.

 

W 1987 roku Chrysler kupił American Motors, stając się właścicielem marki Jeep. W końcu, w 1998 roku Chrysler wraz z przedsiębiorstwem Daimler-Benz, producentem samochodów marki Mercedes-Benz, utworzyły wspólny koncern pod nazwą Daimler Chrysler. W 2007 koncern się rozpadł, a spółka Daimler odsprzedała amerykańskiemu inwestorowi swoje udziały w firmie za 5,5 mld euro.

modele

  • Willys MB (1941–1945)

    jeep-willys-mbPotocznie znany jako jeep – wojskowy samochód osobowo-terenowy konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej.

     

    W pierwszej połowie 1941 armia amerykańska wybrała konstrukcję Willysa jako podstawowy samochód terenowy i w efekcie w lipcu tego samego roku zleciła firmie Willys-Overland produkcję 16 000 samochodów. Do seryjnej produkcji jednakże trafił ulepszony standardowy model oznaczony jako Willys MB. Główną wizualną zmianą była szeroka kratownica osłony chłodnicy, z reflektorami w jej górnej części, pod płaską, szeroką maską silnika. Taka konstrukcja przedniej części nadwozia została zaadaptowana z konkurencyjnego modelu Ford GP i okazała się bardzo praktyczna – na masce można było np. rozkładać mapy, a nawet przewozić rannych na noszach.

  • Wagoneer (1963-1991)

    jeep-wagoneerTerenowy samochód osobowy . Dostępny był jako 2- lub 4-drzwiowy SUV. Do napędu używano silników R6 oraz V8. Moc przenoszona jest na oś tylną (opcjonalnie AWD). Następcą został Jeep Grand Cherokee.

  • Cherokee (1984-obecnie)

    jeep-cherokeeSamochód osobowy o nadwoziu SUV produkowany przez koncern Chrysler.
    Do tej pory na rynku obecne było 5 typów modelu Cherokee:

     

    •  w latach 1974 – 1983 – Jeep Cherokee SJ
    •  w latach 1984 – 2001 – Jeep Cherokee XJ
    •  w latach 2002 – 2007 – Jeep Cherokee KJ
    •  w latach 2008 - 2013 – Jeep Cherokee/Liberty KK
    •   od 2013 roku - Jeep Cherokee KL

     

  • Wrangler (1987-obecnie)

    jeep-wranglerSeria modeli samochodów terenowych marki Jeep. Są one następcą znanego z drugiej wojny światowej Willys'a oraz późniejszej serii CJ.
    Samochód był produkowany w wariantach YJ (1987–1995) oraz TJ (od 1997).

     

    Seria YJ występowała z silnikami o pojemności 2,5L o mocy 118-121 KM (4 cylindry, rzędowy) oraz 4 litry o mocy 177 KM (6 cylindrów, rzędowy) - 4.2 litra do 1990 (benzyna). W serii TJ (produkowanej do 2006 roku) do już istniejącej gamy silnikowej w 2003 roku dołączył szesnastozaworowy (głowica typu DOHC), czterocylindrowy, rzędowy agregat o pojemności 2,4 litra i mocy 143 KM oraz w 2006 roku silnik Diesla, CRD, o pojemności 2,8 L w bardzo ograniczonej serii "afrykańskiej" dodatkowo doposażonej w reduktor z serii TJ RUBICON.

     

    W roku 2003 do produkcji weszła wersja dająca możliwość do poruszania w jeszcze trudniejszym terenie - Rubicon - wyposażona w tarczowe hamulce osi tylnej, 16 calowe obręcze kół, mocniejsze przełożenie reduktora (4,0 zamiast 2,73) oraz blokady mostów. Rok 2006 zaowocował wersją przedłużoną - Unlimited z większą przestrzenią bagażową oraz ilością miejsca dla pasażerów drugiego rzędu.

     

    W 2007 roku Wrangler TJ został zastąpiony przez serię JK. Zmodernizowano również serię silników, benzynowe 2,4L oraz 4,0L zostały zastąpione przez silnik 3,8L o mocy 200KM zaś powszechnym we Wranglerze stał się Diesel 2,8L CRD o mocy 177 KM. Istotną zmianą o charakterze małej rewolucji w modelu Wrangler było prowadzenie czterodrzwiowej wersji nadwoziowej nazwanej Unlimited. Zawieszenie Wranglera YJ oparte było na resorach piórowych i amortyzatorach, następnie ewoluowało w serii TJ oraz JK do konstrukcji opartej na wahaczach oraz sprężynach z amortyzatorami.

  • Grand Commander (2006 - 2010)

    porsche macanZostał zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Pojazd produkowano od 2006 do 2010 roku. Jest pierwszym samochodem marki Jeep z trzema rzędami siedzeń. Pojazdy produkowane na rynek USA noszą oznaczenie XK, zaś na rynek europejski - XH.

  • Patriot (2006-obecnie)

    jeep-patriotPojazd po raz pierwszy zaprezentowano w 2006 roku podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Zbudowany jest na takiej samej płycie podłogowej jak Jeep Compass. Z uwagi na właściwości jezdne bliższy jest tak zwanym bulwarowym terenówkom, czyli samochodom mającym wygląd samochodu terenowego, jednakże o właściwościach jezdnych odpowiadającym samochodom szosowym. W wersji podstawowej samochód ma napęd na przednią oś, napęd na cztery koła dostępny jest na dopłatą.

     

    W 2011 roku auto przeszło delikatną modernizację. Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. boczne poduszki kurtynowe, system kontroli trakcji, ESP z wspomaganiem hamowania awaryjnego, ERM, ABS.

  • Compass (2006-obecnie)

    jeep-compassKompaktowy crossover SUV, zaprezentowany po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Detroit w styczniu 2006 roku i wprowadzony na rynek w roku modelowym 2007. Jest produkowany na tej samej płycie podłogowej, co Jeep Patriot. Na rynku amerykańskim proponowany jest w podstawowej wersji z napędem na koła przednie. Na pozostałych rynkach (w tym polskim) oferowany jest wyłącznie z napędem 4x4.

     

    Jest to pierwsze auto Jeepa oferowane jedynie z napędem na 1 oś, bez możliwości włączenia napędu na 4 koła, oraz jeden z pierwszych crossoverów SUV stworzonych przez tego producenta. Część elementów wyposażenia pochodzi z bliźniaczego samochodu Dodge Caliber.

  • Renegade(2014-obecnie)

    jeep-renegadeOsobowy crossover marki Jeep opracowany we współpracy z włoskim koncernem FIAT, który jest właścicielem marki. Pojazd został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Bliźniaczym modelem samochodu jest Fiat 500X.

     

    Nazwę Renegade po raz pierwszy użyto do nazwania wersji wyposażeniowej klasycznego modelu CJ-5 produkowanego w latach 1955 – 1983 oraz do dwu miejscowego konceptu z 2008 roku. Pojazd został zbudowany przy współpracy amerykańskich i włoskich inżynierów na bazie płyty podłogowej modelu Fiat 500L. Nadwozie wzorowano na modelu Wrangler[1], które otrzymało charakterystyczny przedni grill z siedmioma mniejszymi wlotami powietrza oraz okrągłe reflektory.

     

    Pojazd oferowany jest w 16 wersjach napędowych, w tym czterech silnikach benzynowych MultiAir, dwóch silnikach wysokoprężnych Multijet II oraz silnikiem przystosowanym do zasilania paliwami alternatywnymi. Silniki współpracują z dwoma ręcznymi skrzyniami biegów, zautomatyzowaną, dwusprzęgłową przekładnią DDCT i 9-biegową automatyczną skrzynia biegów.

multimedia

partnerzy