logo

historia

W 1952 roku zapadła decyzja o wykorzystaniu do celów produkcyjnych zniszczonych działaniami wojennymi hal byłej niemieckiej fabryki zbrojeniowej Bertha Werke w Jelczu k. Oławy. Powołano wówczas przedsiębiorstwo o nazwie Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych.

Jednym z pierwszych pojazdów opracowanych w ZBNS był tzw. autobus zastępczy, który powszechnie nazywany był „Stonką”.

 

Na podwoziu samochodu ciężarowego Star 20 zbudowano zamknięte nadwozie szkieletowe, które pozwalało na przewóz 25 pasażerów.

 

W 1958 roku zawarto umowę licencyjną z Czechosłowacją na produkcję w kraju autobusów typu Škoda 706 RTO z nadwoziem Karosa, która była odpowiedzią na terminy i brak czasu na testowanie prototypów. W ramach przygotowań do tej produkcji Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych połączyły się z Zakładami Naprawy Samochodów w Jelczu. Powstałe w ten sposób przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Jelczańskie Zakłady Samochodowe.

Jelczańskie Zakłady Samochodowe - przekształcone w 1994 w spółkę akcyjną - zostały wpisane do rejestru handlowego pod nazwą Jelczańskie Zakłady Samochodowe JELCZ SA, a w marcu tego samego roku większościowym udziałowcem, a tym samym właścicielem JZS SA została firma Sobiesław Zasada Centrum SA (obecnie Zasada SA). Okazało się w przyszłości, że to był gwóźdź do trumny JZS.

 

Sąd gospodarczy we Wrocławiu ogłosił w styczniu 2008 roku  upadłość przedsiębiorstwa.  Nie oznaczało to jednak automatycznie jego likwidacji.

 

W styczniu 2008 roku linia produkcyjna autobusów została zamknięta,  a 29 października wyprodukowany zostaje ostatni autobus marki Jelcz, którym jest Jelcz M083C przeznaczony dla MPK Kraków. Produkcja samochodów ciężarowych jest kontynuowana przez Jelcz Sp. z o.o.  która w 100% należy do Huty Stalowa Wola SA. Są to głównie specjalizowane wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności

modele

  • Jelcz 043 ( 1959-1986)

    Jelcz 043 Polski autobus międzymiastowy, produkowany w latach 1959-1986 przez firmę Jelcz, w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy. Model ten stanowił licencyjną odmianę czechosłowackiego autobusu Škoda 706 RTO.

     

    Z powodu swojego wyglądu zwany był potocznie ogórkiem. W 1958 roku podpisana została umowa między stroną polską a czechosłowacką, o przekazaniu Jelczańskim Zakładom Samochodowym licencji na produkcję autobusu międzymiastowego Škoda 706 RTO.

     

    Pod koniec 1959 roku zmontowano pierwszą próbną serię 20 sztuk autobusu. Rok później zakład produkcyjny opuściło już 200 sztuk tego modelu. Przez ponad 20 lat – 043 – utrzymywał się na rynku i dopiero , produkcja modelu Jelcz 043 zakończona została dopiero w 1986 roku pomimo wprowadzenia do oferty  już w 1979 roku nowego autobusu międzymiastowego Jelcz PR110IL oraz w 1984 roku jego następcy o oznaczeniu PR110D.

  • Jelcz 272 MEX (1963-1977)

    Jelcz 272Autobus miejski, produkowany w latach 1963-1977 przez polską firmę Jelcz, w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy. Wzrost w latach 50. oraz 60. liczby ludności w polskich miastach spowodował zwiększone zapotrzebowanie na usługi transportowe.

     

    Ze względu na brak w ofercie polskich producentów autobusów tego typu pojazdów oraz ich niewystarczający import, Jelczańskie Zakłady Samochodowe w 1962 roku zbudowały prototyp autobusu miejskiego Jelcz 272 MEX, który stanowił adaptację modelu Jelcz 043 przystosowaną do realizacji przewozów nich należą do stowarzyszeń miłośników komunikacji, a trzeci do prywatnego kolekcjonera.

     

    W 2002 roku MPK w Krakowie przebudowało autobus na liniach miejskich. Do produkcji seryjnej nowy model wprowadzony został w 1963 roku. Do obecnych czasów w Polsce zachowały się trzy[potrzebne źródło] egzemplarze Jelczy 272 MEX. Dwa z nich należą do stowarzyszeń miłośników komunikacji, a trzeci do prywatnego kolekcjonera. W 2002 roku MPK w Krakowie przebudowało autobus Jelcz 043 na wersję 272 MEX.

  • Jelcz 315 (1968–1992)

    jelcz 315 Samochód Jelcz 315 był następcą mało udanego samochodu Żubr A80. W celu zwiększenia trwałości i niezawodności, najbardziej awaryjne zespoły Żubra A 80 zostały zastąpione nowymi. Prototypy samochodów Jelcz 315 badane były w latach 1966-67, a z początkiem stycznia 1968 przekazano użytkownikom 15 samochodów wykonanych w ramach serii próbnej.

     

     Produkcja seryjna Jelcza 315 ruszyła w IV kwartale 1968 r. W tym roku wykonano też ostatnią serię samochodów Żubr A80. Ogółem w 1968 r. wyprodukowano w JZS 1623 samochody ciężarowe

  • Jelcz 005  (1975-1999)

    jelcz 005Samochód pożarniczy produkowany w koprodukcji przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe i Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. Pojazd powstał poprzez połączenia podwozia i kabiny Stara 244 z nadwoziem pożarniczym wybudowanym przez Jelcza. Pierwsze dwa prototypy zostały zaprezentowane już w 1972. Do ich budowy użyto prototypowego podwozia Star 244L wyposażonego w kabinę typu 642.

     

    Pod koniec 1974 powstał prototyp finalny. Produkcja seryjna rozpoczęła się wprawdzie w 1975, lecz na szeroką skalę pojazdy zaczęły powstawać dopiero rok później. W latach 1975-1979 wyprodukowano 638 egzemplarzy pierwszej serii.

  • Jelcz M121M  (1995-2004)

    jelcz m121mJelcz M121M był pierwszym autobusem miejskim firmy Jelcz dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - posiada niską podłogę w przedniej części pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami, oraz specjalne miejsce do przypięcia wózka inwalidzkiego.

     

    Podłoga znajduje się na wysokości 37 centymetrów nad jezdnią, dodatkowo podczas postoju na przystanku można ją obniżyć o kolejne 8 cm dzięki funkcji przyklęku. Tylna część autobusu jest podniesiona względem przedniej i oddzielona od niej schodkami. Jest to więc autobus niskowejściowy.

  • Jelcz 800 (2010)

    jelcz 800 Seria samochodów ciężarowych przeznaczonych do zastosowań wojskowych o podwyższonej lub wysokiej mobilności w terenie, zbudowanych w układzie czteroosiowym, produkowanych przez Jelcz, wyposażonych w przystosowane do montażu dodatkowego opancerzenia lub integralnie opancerzone kabiny 2, 4 i 6 osobowe w wykonaniu standardowym lub o obniżonej wysokości.

  • Jelcz P662

    jelcz p662Samochód ciężarowy wysokiej mobilności w terenie z napędem na wszystkie osie (układ jezdny 6x6), w wykonaniu ADR. Kabina wysoka lub obniżona, przystosowana do montażu dodatkowego opancerzenia lub integralnie opancerzona w wersjach 2,4 i 6-o drzwiowych.

     

     Podwozie specjalnie przeznaczone do zabudowy różnego rodzaju nadwozi w tym ramy podkontenerowej 15 - lub 20 - stopowej.  Układ napędowy 6x6, przystosowany do jazdy po drogach o twardej nawierzchni oraz  w warunkach terenowych. Możliwość pracy w zakresie temperatur: -30°C do +50°C.

multimedia

partnerzy