logo

historia

Komar - motorower produkcji polskiej, produkowany w latach 1960-1983 (różne modele) przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom Romet, głównie na rynek polski (model MR232 występował także w Niemczech i Holandii pod nazwą Mofa-25 "Condor").

 

Przez kilkanaście lat motorower Komar był najtańszym pojazdem silnikowym dostępnym w naszym kraju. Jego cena – ustalona urzędowo – wynosiła 4500 zł (wzrosła dopiero w połowie lat 70.), co na początku jego produkcji było równowartością 3 średnich pensji. Po 10 latach cena pozostawała bez zmian, ale zarobki rosły i na początku lat 70. cena Komar była równowartością niecałych 2 pensji.

 

Motorowery Komar zdobywały Polskę przebojem. Ich podstawowymi zaletami były: prosta konstrukcja, nieskomplikowana obsługa, dostępność kupna oraz najważniejsze – niska cena. Spragnieni motoryzacji Polacy szybko zaczęli rozszerzać zakres uniwersalności wykorzystania tego pojazdu. W prasie z tamtych lat licznie ukazywały się relacje z podróży wakacyjnych na Mazury, w góry, nad morze (dystanse rzędu 300 – 500 km) odbywanych na Komarach. Szeroko promowano podróżowanie motorowerami.

Konstrukcja Komara była bardzo prosta – silnik wmontowany w nieskomplikowaną rurową ramę, sztywne zawieszenie tylnego koła, siodełko typu rowerowego, elementy podwozia ograniczone do niezbędnego minimum. Już na początku produkcji konstrukcja tego pojazdu była, delikatnie mówiąc, prymitywna, ale wtedy liczyła się jak najniższa cena detaliczna i jak największa produkcja.

 

Prostota konstrukcji sprzyjała realizacji tych celów. Z czasem jednak gusta klientów zaczęły dostrzegać tę prostotę i odczuwać jej niewygody. Na poważne zmiany konstrukcyjne trzeba było jednak czekać aż 10 lat.

 

Na przełomie lat 60. i 70. co roku na rynek trafiało około 70.000 – 100.000 egzemplarzy motoroweru Komar. Wielkość produkcji jednak cały czas rosła i w 1975 roku wynosiła już 180.000 egzemplarzy.

 

modele

  • Komar 2320 - (1963-1971)

    komar2320Pierwsze modele Komara, które podbiły serca fanów motoryzacji zjechały z taśmy montażowej w 1960 roku. W krótkim czasie od opuszczenia fabryki model ten przeszedł modernizację ,której głównymi elementami była zmiana zawieszenia i wprowadzenie nowego silnika S-38.

     

    W 1962 roku wprowadzono już 3 modernizacje Komara co skutkowało nowym oznaczeniem 323 zaś różnice między modelami był znaczące. Model otrzymał nowy silnik oznaczony jako S-38B o mocy 1,4 KM.  Do lampy dodano przełącznik, model również doczekał się prędkościomierza oraz sygnału dźwiękowego zasilanego z baterii.

  • Komar 2330 - (1969-1973)

    komar2330Nowy model wprowadził ramę rurowo-tłoczoną z resorowanym teleskopowo tyłem co znacząco  przełożyło się na   komfort jazdy. Siodło rowerowe zastąpiono kanapą, a do wyposażania dodano dwie puszki narzędziowe przykryte pokrywami z tworzywa sztucznego umieszczone z tyłu.

     

    Zmiany nie pominęły oczywiście silnika w nowym modelu „ Insekta” umieszczono silnik S38B4 mocy 1,4 KM, który pozwalał osiągnąć prędkość 40 km/h. Wyposażono go także w głębsze błotniki. Zrezygnowano z sygnału dźwiękowego na rzecz powrotu do pierwotnego dzwonka rowerowego. W pierwszych modelach Komar 2330 przednia lampa była metalowa  ale później zastąpiła ją nowa już z tworzywa sztucznego.

  • Komar 2350 ( 1970- 1978 )

    komar2350Oficjalny następca modelu 2330 w seryjnej produkcji pojawił od 1970 roku. W stosunku do swojego poprzednika zmieniono sposób rozruchu zastępując pedały rozrusznikiem ( potocznie kopniakiem) stosowanym w motocyklach.

     

    Zmiana rozruchu pociągła za sobą zmianę sposobu hamowania wprowadzając hamulec nożny, uruchamiany za pomocą pedału i drążka hamulcowego, podobnie jak w motocyklu.

  • Komar 2351 ( 1975-1978 )

    komar2351Od modelu 2350 różnił się nowym przednim zawieszeniem, nowym błotnikiem i jego mocowaniem. Komar 2350 został wyposażony w nowy przedni widelec teleskopowy, który wyeliminował dotychczasowy widelec wachaczowy co znacznie poprawiło komfort jazdy, gdyż taka konstrukcja znacznie lepiej pochłaniała wstrząsy.

     

    Nowej odsłony doczekała się również przednia lampa ,która otrzymała plastikową osłonę. Do zmian w kosmetyce tego modelu zaliczą zmiana wyglądy dekli silnika.

multimedia

partnerzy