Mówi się, że powstanie samochodów Lamborghini wynikło z dyskusji pomiędzy miłośnikiem wozów sportowych Ferruccim Lamborghinim (1916-1993) a Enzo Ferrarim. Lamborghini, który wówczas z powodzeniem produkował wyłącznie traktory, był niezadowolony ze swego samochodu Ferrari i zaproponował Enzo Ferrariemu wprowadzenie zmian konstrukcyjnych.
Ten oburzony uwagami "jakiegoś traktorzysty" zakwestionował kompetencje Lamborghiniego. Wobec tego Lamborghini postanowił udowodnić mu kto jest lepszy i już po roku zademonstrował swój legendarny 12-cylindrowy model Lamborghini 350 GTV, wyraźnie przewyższający samochody marki Ferrari.
W 1966 pojawił się model Miura, dzięki któremu firma zyskała sławę na całym świecie. Mimo że samochód ten jest narowisty i trudny w prowadzeniu, to jego miłośnikom w niczym to nie przeszkadza.
W 1971 roku na salonie samochodowym w Genewie pokazano prototyp Countach, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z firmy Bertone.
W 1974 roku rozpoczęła się seryjna produkcja. Następcą modelu Countach w 1990 roku zostało Diablo i produkowany był przez ponad dziesięć lat.
Z kolei jego następca, model Murciélago, pojawił się dopiero w 2001 roku. Dopiero model Gallardo w 2003 roku godnie zastąpił poprzednie modele.
Ciekawostką jest to, że marka Lamborghini oznacza oprócz supersamochodów przede wszystkim ciągniki rolnicze i po Fiacie jest drugim co do wielkości ich producentem we Włoszech.
Ferruccio Lamborghini sprzedał dział zajmujący się produkcją aut sportowych już w 1972 roku. Kolejnymi właścicielami byli Georges-Henri Rossetti i René Leimer, następnie zarządzający firmą Patrick Mimran, który w 1987 roku sprzedał udziały firmie Chrysler, która sprzedała ją w 1994 roku Indonezyjskiej firmie Megatech.
W 1998 roku Automobili Lamborghini S.p.A po raz ostatni, jak do tej pory, zmieniło właściciela, którym zostało Audi AG.
historia
Pierwszy produkcyjny samochód Lamborghini wystawiony w 1964 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Zaprezentowany w 1963 model 350 GTV wzbudził spore zainteresowanie widzów podczas turyńskiej wystawy samochodowej. Jednak był to tylko prototyp, który miał spowodować, aby o firmie Lamborghini zaczęli mówić bogaci ludzie znudzeni Ferrari.
Model 350 GT został wyprodukowany w 135 egzemplarzach. Na jego bazie powstał bardzo udany, 4-osobowy model 400 GT 2+2, natomiast silnik V12 po nieznacznych przeróbkach napędzał samochody Lamborghini przez następnych kilkanaście lat. Obecne ceny kolekcjonerskich egzemplarzy 350 GT sięgają 100 tysięcy dolarów.
Pod koniec lat 70. Ferruccio Lamborghini zlecił zaprojektowanie sportowego auta, którym mogłyby wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby. Firma Bertone wkrótce stworzyła prototypową Espadę. Po kilku poprawkach gotowa Espada została zaprezentowana w Genewie w 1968. Nadwozie Espady to kolejne dzieło Marcello Gandiniego.
Samochód budzi respekt swoimi wymiarami. Ma prawie 4,75 m długości, 1,9 m szerokości, ale jak przystało na sportowy wóz niecałe 1,2 m wysokości. Kształt nadwozia budzi mieszane uczucia, biorąc pod uwagę kształt pozostałych Lamborghini. W sumie sprzedano 1226 sztuk Espady, a produkcje porzuconą dla nowego projektu - Lamborghini Espada 400 GTE.
Na początku lat 70. firma Lamborghini postanowiła skonstruować "tani" samochód sportowy. Miał to być samochód nieco tańszy od Miury. Ten segment cenowy był zdominowany przez Porsche 911 oraz Ferrari Dino 246.
Projekt zlecono firmie Bertone. Ferrucio Lamborghini był wybredny, ponieważ dopiero trzeci z projektów Bertone mu się spodobał. Oczywistym plusem w porównaniu z Porsche i Ferrari było to, że Urraco było autem 4-miejscowym (2+2).
Model sportowego samochodu produkowanego przez włoską firmę Automobili Lamborghini w latach 1991 - 2000. Firma Lamborghini wprowadziła model Diablo w zastępstwie dla starzejącego się modelu Countach. Jego cena wynosiła wtedy 240 000 $.
Czterdziestoośmiozaworowy silnik o pojemności 5,7 litra generował moc 499 koni mechanicznych, a jego prędkość maksymalna wynosi 325 km/h. Przez cały okres produkcji sprzedano zaledwie 2903 egzemplarze.
Diablo w 1990 roku był mianowany tytułem najszybszego samochodu świata, osiągnął on 329 km/h. Odebrał ten tytuł największemu rywalowi Lamborghini - Ferrari F40 i dzierżył ten tytuł od 1990 do 1991 roku, ciekawostką jest to, że zdołał poprawić rekord tylko o 1 km/h. W 1991 roku supersportowy Bugatti EB110 odebrał mu ten tytuł znacznie podnosząc poprzeczkę w kategorii prędkość maksymalna dla tego typu aut.
Murciélago (hiszp. "Nietoperz") to samochód produkowany przez włoską firmę Lamborghini. Pierwszy raz publicznie został pokazany we wrześniu 2001. Pierwsza wersja Murcielago oferowana nieprzerwanie do 2005 roku wyposażona była w silnik V12 6.2 mocy 580 KM. Zastąpiła produkowany w latach 90. model Diablo.
Po raz pierwszy zastosowano w topowym modelu Lamborghini jako standardowe wyposażenie stały napęd na obie osie, a także pierwszym samochodem całkowicie wyprodukowanym po kupnie Lamborghini przez koncern Audi w 1998 roku. Od 2001 roku wyprodukowano 8 różnych wersji samochodu nie licząc limitowanej produkcji Reventóna. Wyprodukowano 4099 egzemplarzy modelu. Następcą tego modelu jest Aventador.
Samochód sportowy, produkowany we Włoszech przez firmę Lamborghini od 2003 do 25 listopada 2013 roku. Był to model Lamborghini wyprodukowany w największej liczbie egzemplarzy (ponad 10 000 sztuk). Samochód reprezentuje mniejszą wersję Murciélago, a został nazwany na cześć słynnej rasy hiszpańskich byków. Jego następcą został w 2013 roku Lamborghini Huracán. W sumie - przez 10 lat produkcji - powstało 14 022 egzemplarze Gallardo.
Przez okres trwania produkcji klienci mieli do wyboru aż 32 warianty – auto trafiło do oficjalnej sieci sprzedaży w 45 krajach świata. W ciągu 50 lat istnienia Lamborghini wyprodukowało przeszło 30 tys. samochodów z czego prawie połowę stanowiły modele serii Gallardo.
Supersamochód wyprodukowany przez włoską firmę Automobili Lamborghini na bazie modelu Murciélago LP 640. Jego premiera miała miejsce na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Cena jednego egzemplarza wynosi milion euro. Powstało 20 egzemplarzy przeznaczonych dla prywatnych klientów, pierwszy egzemplarz z tej serii (0/20) trafił do Lamborghini Museum. Reventon jest w 100% dziełem studia stylizacyjnego Lamborghini.
Stylistyka auta nawiązuje bezpośrednio do najszybszych myśliwców na świecie (m.in. Lockheed F-22 Raptor) Zgodnie z tradycją Lamborghini, Reventon również otrzymał nazwę po byku. Imiennik samochodu, posiadany przez rodzinę Rodriguez, był znany z zabicia sławnego torreadora Felixa Guzmana w 1943. Reventón oznacza "eksplozję" albo "wybuch" w języku hiszpańskim, kiedy użyty jest jako rzeczownik.
Dwudrzwiowy i dwumiejscowy supersamochód zaprezentowany publicznie przez włoską firmę Lamborghini 28 lutego 2011 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Aventador został stworzony jako następca dla produkowanego przez dziesięć lat modelu Murciélago i zarazem nowy flagowy pojazd włoskiego producenta na rok 2011.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli Lamborghini, nazwa nawiązuje do rytualnych walk byków – korridy. Samochód dzieli nazwę z wielokrotnie zwyciężającym hiszpańskim bykiem. Hodowany przez Don Celestino Cuadri Vides (nosił numer 32) brał udział w walkach organizowanych w Saragossie co w roku 1993 przyniosło mu trofeum “Trofeo de la Peña La Madroñera"
Supersamochód marki Lamborghini zaprezentowany podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Genewie 8 marca 2013 roku. Pojazd stworzono dla uczczenia 50-lecia istnienia marki. Nazwa Veneno w języku hiszpańskim oznacza jad, truciznę. Konstrukcyjnie auto opiera się na Lamborghini Aventador. Auto powstało w liczbie 3 egzemplarzy, które zostały sprzedane.
Każdy z nich posiada inny kolor: biały, zielony i czerwony (podobnie jak flaga Włoch). Cena każdego z nich wyniosła około 3,6 miliona Euro. Karoseria supersamochodu została wykonana z włókna węglowego. Samochód napędza umieszczony centralnie silnik o pojemności 6,5 litra w układzie V12 o mocy maksymalnej 750 KM.
modele
partnerzy
KONTAKT
biuro@centrumpromocjimotoryzacji.pl
Sklep z pocztówkami - www.grandformat.pl
Copyright by CPM. All Rights Reserved.
Centrum Promocji Motoryzacji