logo

Na początku XX wieku Bracia Maserati - Alfieri, Bindo, Ettore i Ernesto pracowali przez wiele lat dla włoskiego producenta samochodów - Isotta Fraschini, a następnie poszli w ślady najstarszego z braci – Carlo, który pracował m.in. dla Fiata i Bianchi.

 

W 1914 roku Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore oraz Ernesto założyli w Bolonii własny warsztat samochodowy. Początkowo budowano w nim wyścigowe samochody dla Diatto. Dwa tygodnie później, 14 grudnia założyli spółkę Società Anonima Officine Alfieri Maserati w Bolonii.

 

W 1926 roku Diatto przerwało budowę samochodów wyścigowych poniekąd  prowadząc do powstania marki Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati wygrał wyścig Targa Florio w zbudowanym przez siebie samochodzie Tipo 26.

 

W marcu 1932 roku w wieku 44 lat zmarł założyciel marki Alfieri Maserati, a w 1937 roku spółka Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi, która w 1940 roku przeniosła siedzibę firmy do Modeny, gdzie pozostała do dziś. Orsi budowała samochody wyścigowe marki Maserati. Samochody te wciąż wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Auto Union czy Mercedes-Benz.

 

W trakcie II wojny światowej, Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem zaopatrzenia dla włoskiej armii.

Po zakończeniu  wojny powrócono do budowy wyścigowych samochodów. Gdy wygasł 10-letni kontrakt pomiędzy braćmi Maserati oraz firmą Orsi, bracia założyli nową firmę O.S.C.A..

 

Od 1957 roku Maserati skupiło się na budowie samochodów drogowych.

 

W 1968 roku firmę odkupił Citroën. Nowe modele korzystały z wiedzy konstruktorów Citroëna, jak również z wielu jego rozwiązań technicznych, a także były  wytwarzane w większych ilościach. Pierwsze masowo produkowane modele Maserati Merak, Maserati Bora oraz Maserati Khamsin dzieliły wiele podzespołów z Citroënem SM.

 

 

W 1974 roku Citroën zbankrutował. Nowo powstała korporacja PSA Peugeot Citroën zadecydowała o likwidacji Maserati, ale wsparcie ze strony włoskiego rządu pozwoliły przetrwać marce trudny okres.

 

W 1990 roku włoski koncern FIAT przejął od Alessandro De Tomaso 49% akcji Maserati, a trzy lata później pozostałą cześć stając się absolutnym właścicielem marki Maserati. W 1997 roku Maserati w ramach koncernu Fiat zostało połączone z Ferrari, którego od 1969 roku Fiat posiadał 50% akcji, a do roku 2001 aż 90%.

historia

  • Maserati 250F( 1954-1960)

    maserati 250f Przedniosilnikowy samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Gioacchino Colombo oraz Valerio Colottiego i uczestniczący w tej serii wyścigowej w latach 1954–1960.

     

    Przyczynił się do zdobycia dwóch tytułów Juana Manuela Fangio, w latach 1954 i 1957.

  • Maserati Quattroporte  (od 1963)

    maserati quattroporteLuksusowy samochód osobowy produkowany przez włoską markę Maserati w latach 1963 - 1969, 1976 - 1990, 1994 - 2001 oraz od 2004 roku.

     

    Od 2012 roku produkowana jest szósta generacja pojazdu. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane podczas Międzynarodowych Północnoamerykańskich Targów Motoryzacyjnychw Detroit w styczniu 2013 roku. Do napędu wykorzystano silniki V6 i V8 opracowaneprzez Ferrari, jako pierwsza dostępna była jednostka V8 3.8 (3798 cm³) o mocy maksymalnej 530 KM

  • Maserati Ghibli (od 1966)

    maserati ghibliNazwa trzech różnych modeli produkowanych przez włoskiego producenta samochodów - Maserati w latach 1966 - 1973 (1 generacja), 1992 - 1997
    (2 generacja) i od 2013 roku (3 generacja). Trzecia generacja ma nic wspólnego poza nazwą z poprzednimi dwoma generacjami.

     

    We wnętrzu pojazdu umieszczono ponad 8-calowy dotykowy wyświetlacz za którego pomocą sterować można wieloma funkcjami auta m.in. klimatyzacją. W 2013 roku za ten samochód w polskim salonie trzeba zapłacić około 350 tysięcy złotych. W styczniu 2014 roku samochód wyróżniony został tytułem Best in Class przyznawanym cyklicznie najbezpieczniejszym pojazdom ubiegłego roku przez Euro NCAP.

  • Maserati Bora (1971-1978)

    maserati bora  Pierwsze w historii Maserati 2-osobowe coupé z centralnym silnikiem, jego nazwa nawiązuje do rześkiej bryzy wiejącej znad wschodniego wybrzeża Adriatyku. Wkrótce po przejęciu marki przez Citroëna powstał koncept super samochodu z centralnym silnikiem.

     

     Prototyp zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro był gotowy latem 1969, natomiast wersja produkcyjna została zaprezentowana w 1971 na salonie samochodowym w Genewie, a pierwsze auta trafiły do klientów przed końcem roku. Prędkość maksymalna modelu wynosiła  260 - 275 km/h, przyspieszanie 0 - 100 km/h trwało 6,2 s a do 130 km/h 13,4 s. Produkcję zakończono w 1980 liczbą 524 sztuk.

  • Maserati Khamsin (1974-1982)

    maserati khamsinWłoski samochód sportowy produkowany w latach 1974-1982 przez firmę Maserati. Prototyp Bertone został zaprezentowany w roku 1972 na Turin Auto Show. Produkcję rozpoczęto w roku 1974.

     

    Samochód napędzany był przez silnik V8 o pojemności 4,9 l, produkował on moc około 320 KM. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 5-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Khamsin mógł rozpędzić się do 275 km/h. Produkcję modelu zakończono w roku 1982, powstało tylko 430 egzemplarzy.

  • Maserati Merak (1974-1982)

    maserati merakSamochód sportowy z silnikiem umieszczonym centralnie, produkowany przez firmę Maserati w latach 1974-1982. Nazwa samochodu pochodzi od odległej od Ziemi o 79 lata świetlne gwiazdy - Merak leżącej w gwiazdozbiorze Wielka Niedźwiedzica. Zaprezentowany w 1974 pojazd zyskał określenie la Borina lub małej Bory, gdyż w zasadzie była to skromniejsza odmiana modelu Maserati Bora.

     

    Centralnie umieszczony 3,0l silnik V6 rozwijający 190 KM był rozwinięciem konstrukcji z Citroëna SM. W 1976 zaprezentowano mocniejszą odmianę SS o mocy 220 KM i mniejszej o 152 kg masie, osiągającą prędkość 245 km/h. W 1977 przedstawiono natomiast wersję 2000, wyposażoną w silnik 2,0l V6 o mocy 170 KM. Merak był stosunkowo popularnym samochodem. Produkcje zakończono w 1982 liczbą około 1800 sztuk.

  • Maserati GranTurismo  (od 2007)

    maserati gran turismoSamochód sportowy typu grand tourer produkowany przez włoską firmę maserati od 2007 roku. Pojazd po raz pierwszy zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w genewie w 2007 roku .

     

    Nadwozie pojazdu zostało zaprojektowane przez Pininfarine pod przewodnictwem Jasona Castrioty, a napęd przekazywany jest na koła tylne. Napędza je silnik V8 o pojemności 4,2 litra i mocy 405 KM. Rozpędza się do 285 km/h, a sprint do setki zajmuje mu zaledwie 5,2 sekundy. GranTurismo dzieli wiele podzespołów z ferrari 599 gtb fiorano. od 2010 roku produkowana jest także wersja kabriolet pod nazwą GranCabrio

     

modele

 

 

multimedia

partnerzy