logo

historia

W 1810 roku Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w Sochaux koło Miluzy. Pod koniec XIX wieku dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugéne w nowej firmie "Les Fils de Peugeot Frères" ("Synowie braci Peugeot") uruchomili w 1886 roku produkcję rowerów. Wnuk Jeana Pierre'a inż. Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili.

 

Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikem parowym pojawił się w 1889 roku, jednak dopiero samochód z silnikiem spalinowym Daimlera zaprezentowany w 1891 roku okazał się trafnym posunięciem. Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903, a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku. W tym samym roku otwarto działający do dziś jeden z największych zakładów Peugeot w Sochaux.

 

Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919 i z roku na rok się zwiększa.

 

W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię.

 

W czasie II wojny światowej zakłady przejęli Niemcy, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche.
W roku 1948 ukazuje się pierwszy po wojnie nowo skonstruowany samochód Peugeota, model 203 produkowany do 1960 r.

W 1961 roku zaprezentowano Peugeota 404, który oprócz ładnej, szlachetnej linii nadwozia odznaczał się wysoką jakością i trwałością. Dzięki tym zaletom sprzedano go w liczbie ponad dwóch milionów sztuk.

 

W latach 60. marka Peugeot uchodziła za luksusową. Samochody Peugeot nazywano francuskimi Mercedesami. Wprowadzenie do produkcji w latach 70. i 80. mniejszych modeli, zwłaszcza Peugeota 104, zmieniło wizerunek marki na producenta samochodów popularnych.

 

W 1976 Peugeot nabył 90% akcji Citroëna i tak powstał koncern PSA. Trzy lata później następuje przejęcie europejskiej filii marki Chrysler, produkującej auta pod marką Talbot.

 

W połowie lat 80. zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji Talbotów wraz z zakończeniem się ich okresu planowanej produkcji, a nowo skonstruowany następca Talbota Horizon, który miał nosić nazwę Arizona, pojawia się w 1986 roku jako Peugeot 309.

 

W 1969 Peugeot 504, w 1988 Peugeot 405, a w 2002 roku 307 zdobyły zaszczytne tytuły samochodu roku. W czerwcu 2008 roku wyprodukowano 50-milionowy samochód marki Peugeot.

modele

  •  203

    Peugeot-203Model 203 to pierwszy samochód Peugeota wyprodukowany po II wojnie światowej. Przez cały okres produkcji fabrykę opuściło ponad 500 000 samochodów. Był to jedyny samochód produkowany przez firmę Peugeot w latach 1949-1954.

     

    Model 203 stał się ogromnym hitem we Francji: praktyczność, niskie koszty eksploatacji oraz wysoka niezawodność przysporzyła modelowi 203 wielu zwolenników wśród kierowców. Dzięki tym zaletom uruchomiono eksport Peugeota 203 do Niemiec.

  • 206

    Peugeot-206Auto zostało zaprezentowane w 1998 roku jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback.
    Na początku oferowano je z silnikami benzynowymi o pojemnościach: 1124 (60 KM),
    1360 (75 KM) i 1560 cm³ (90 KM), oraz diesla 1868 cm³ i mocy 70 KM.

     

    Rok później dołączyła wersja sportowa nazwana S16 z silnikiem o pojemności 1997 cm³ i mocy 135 KM, oraz 2-drzwiowe cabrio-coupe ze elektrycznie składanym, dzielonym, sztywnym dachem, zwane CC. W 2000 roku do diesla 1,9 l dołączył nowy silnik wysokoprężny 2,0 HDI o pojemności 1997 cm³, technologią common rail i mocy 90 KM.

     

    W 2001 roku zaprezentowano nową wersje nadwoziową: 5-drzwiowe kombi zwane SW. Pojawił się też nowy szesnastozaworowy silnik benzynowy o pojemności 1587 i mocy 109 KM, zastępując jednostkę o mocy 90 KM. Silnik 1,9D zastąpiono nową jednostką 1,4 HDI o poj. 1398 cm³ (68 KM).

  • 207

    Peugeot-207Auto pojawiło się na rynku w 2006 roku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W tym samym roku zaprezentowano także dwa modele studyjne: 207 RCup - prawdopodobnego następcę Peugeota 206 WRC oraz 207 epure - koncept nadwozia dla 207 CC (coupé-cabriolet). Model 207 CC dołączył do gamy samochodów 207 w kwietniu 2007 roku, a wiosną 2008 do sprzedaży trafił kombi - 207 SW. W czerwcu 2009 roku przeprowadzono facelifting nadwozia - zmieniono przedni zderzak oraz przemodelowano przednie reflektory i tylne lampy.

     

    W 2007 roku 207 była najczęściej kupowanym autem w Europie (437,144 egzemplarzy), w 2008 roku natomiast drugim (406,163 egzemplarzy) pod względem wielkości sprzedaży po VW Golf.

  • 306

    Peugeot-306Na początku lat 90. przedsiębiorstwo Peugeot skupiło się na zaprojektowaniu kompaktowego auta, które miało być następcą modelu 309. Model 306 powstawał między rokiem 1990 a 1992.

     

     W lutym 1993 roku wszedł do seryjnej produkcji, a w marcu tego samego roku sprzedano pierwszy egzemplarz tego modelu. Samochód jest wygodny i zapewnia sprawne poruszanie się po mieście jak i wygodę podczas dłuższej podróży. Od początku produkcji auto należało do grupy najnowocześniejszych przedstawicieli swojego segmentu.

     

    W 2001 roku model 306 został zastąpiony modelem 307. Mechanicznie Peugeot 306 jest prawie identyczny jak Citroen ZX, którego produkcję rozpoczęto 2 lata wcześniej. Oba samochody mają tą samą płytę podłogową i większość podzespołów. Peugeot Partner, Citroën Berlingo oraz Citroën Xsara bazują na tej samej płycie podłogowej. Łączenie tych samych elementów konstrukcyjnych i mechanicznych w obu koncernach praktykowane jest od lat 70. XX wieku (od chwili kryzysu naftowego gdy to 1974 roku Citroen zbankrutował i po przejęciu przez firmę Peugeot utworzono koncern PSA).

  • 307

    Peugeot-307Auto pojawiło się na rynku w 2001 roku i zostało uznane za Samochód Roku 2002 (European Car of the Year).

     

    W 2002 roku zaprezentowano wersję kombi zwaną Break, również w wersji SW ze szklanym dachem i oddzielnymi fotelami z tyłu. Mają one o 100 mm większy rozstaw osi od pozostałych wersji.

     

    W 2003 roku pojawił się Peugeot 307 CC, czyli wersja cabrio-coupe ze składanym, dzielonym sztywnym dachem, chowanym pod pokrywą bagażnika. Z tyłu model ten wyróżnia się lampami z diodami LED[2].

     

    Dwa lata później model (w tym 307 CC) został poddany faceliftingowi (zmieniony przedni zderzak, kształt maski, błotników przednich, lamp z przodu i z tyłu oraz zmieniono elektronikę i jej sterowanie). W wyposażeniu wewnętrznym zubożono liczbę dostępnych kolorów obić tapicerskich i kolorów deski, dodano nowy system nagłośnienia z odtwarzaczem Bluetooth za dopłatą. Istniała możliwość zamówienia za dopłatą systemu ESP, reflektorów ksenonowych i czujników parkowania.

     

    W 2007 roku Peugeot wykrył usterkę polegającą na możliwości przedostania się zasolonej wody do systemu ABS, co grozi zwarciem instalacji elektrycznej i pożarem auta. Ogłoszono akcję serwisową.

     

  • 406

    Peugeot-406Samochód osobowy produkowany przez koncern PSA w latach 1995–2004. Samochód zastąpił model 405.

    W roku 1999 został przeprowadzony znaczący facelifting. Szczególnie popularne były modele z silnikiem Diesla. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1996 model zajął 2. pozycję (za Fiatem Bravo/Brava)

  • 407

    Peugeot-407Model ten od razu odniósł olbrzymi sukces handlowy, stając się najbardziej popularnym samochodem tej klasy w Europie. W 2005 roku nadal pozostawał w ścisłej czołówce, plasując się bezpośrednio za BMW 3 i Audi A4 (sprzedaż była na wyższym poziomie niż w przypadku Mercedesa-klasy C i nowego VW Passata).

     

    407 swoje niewątpliwe powodzenie zawdzięcza:

    • Wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa (do 9 poduszek powietrznych, ESP nowej generacji; EuroNCAP: 5 gwiazdek za ochronę pasażerów, 2 pieszych, i 4 dzieci)
    • Nowatorskiej budowie zawieszenia, przejętej z samochodów wyczynowych gwarantującej pewne właściwości jezdne oraz ponadprzeciętny komfort resorowania
    • Nowoczesnym, dynamicznym i oszczędnym dieslom HDi
    • Bogatemu wyposażeniu,
    • Wysokiej jakości wykonania
    • Funkcjonalnemu wnętrzu
  • 607

    Peugeot-607Model ten został wprowadzony do produkcji w 1999 roku, by zastąpić 605. 607 używał tej samej platformy, co jego poprzednik, ale otrzymał całkowicie inne nadwozie, zdecydowanie bardziej nowoczesne.

     

    Gama silników składająca się z dwóch silników benzynowych o pojemności 2,2 oraz 3,0 litrów oraz diesla o pojemności 2,2 litra była całkowicie nowa. W aucie występował także bardzo oszczędny silnik 2.0 HDI o mocy 109 KM. W późniejszym okresie wprowadzono nowe jednostki wysokoprężne, mianowicie: 2.0 HDI o mocy 136 KM, 2.2 HDI 170 KM, 2.7 V6 HDI o mocy 204 KM.

     

    Poziom wyposażenia był również wysoki, wszystkie egzemplarze miały w standardzie klimatyzację, odtwarzacz CD, elektrycznie podnoszone szyby, poduszki powietrzne, system ABS, centralny zamek.

multimedia

partnerzy