historia
W 1810 roku Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w Sochaux koło Miluzy. Pod koniec XIX wieku dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugéne w nowej firmie "Les Fils de Peugeot Frères" ("Synowie braci Peugeot") uruchomili w 1886 roku produkcję rowerów. Wnuk Jeana Pierre'a inż. Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili.
Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikem parowym pojawił się w 1889 roku, jednak dopiero samochód z silnikiem spalinowym Daimlera zaprezentowany w 1891 roku okazał się trafnym posunięciem. Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903, a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku. W tym samym roku otwarto działający do dziś jeden z największych zakładów Peugeot w Sochaux.
Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919 i z roku na rok się zwiększa.
W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię.
W czasie II wojny światowej zakłady przejęli Niemcy, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche.
W roku 1948 ukazuje się pierwszy po wojnie nowo skonstruowany samochód Peugeota, model 203 produkowany do 1960 r.
W 1961 roku zaprezentowano Peugeota 404, który oprócz ładnej, szlachetnej linii nadwozia odznaczał się wysoką jakością i trwałością. Dzięki tym zaletom sprzedano go w liczbie ponad dwóch milionów sztuk.
W latach 60. marka Peugeot uchodziła za luksusową. Samochody Peugeot nazywano francuskimi Mercedesami. Wprowadzenie do produkcji w latach 70. i 80. mniejszych modeli, zwłaszcza Peugeota 104, zmieniło wizerunek marki na producenta samochodów popularnych.
W 1976 Peugeot nabył 90% akcji Citroëna i tak powstał koncern PSA. Trzy lata później następuje przejęcie europejskiej filii marki Chrysler, produkującej auta pod marką Talbot.
W połowie lat 80. zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji Talbotów wraz z zakończeniem się ich okresu planowanej produkcji, a nowo skonstruowany następca Talbota Horizon, który miał nosić nazwę Arizona, pojawia się w 1986 roku jako Peugeot 309.
W 1969 Peugeot 504, w 1988 Peugeot 405, a w 2002 roku 307 zdobyły zaszczytne tytuły samochodu roku. W czerwcu 2008 roku wyprodukowano 50-milionowy samochód marki Peugeot.
modele
Model 203 to pierwszy samochód Peugeota wyprodukowany po II wojnie światowej. Przez cały okres produkcji fabrykę opuściło ponad 500 000 samochodów. Był to jedyny samochód produkowany przez firmę Peugeot w latach 1949-1954.
Model 203 stał się ogromnym hitem we Francji: praktyczność, niskie koszty eksploatacji oraz wysoka niezawodność przysporzyła modelowi 203 wielu zwolenników wśród kierowców. Dzięki tym zaletom uruchomiono eksport Peugeota 203 do Niemiec.
Auto zostało zaprezentowane w 1998 roku jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback.
Na początku oferowano je z silnikami benzynowymi o pojemnościach: 1124 (60 KM),
1360 (75 KM) i 1560 cm³ (90 KM), oraz diesla 1868 cm³ i mocy 70 KM.
Rok później dołączyła wersja sportowa nazwana S16 z silnikiem o pojemności 1997 cm³ i mocy 135 KM, oraz 2-drzwiowe cabrio-coupe ze elektrycznie składanym, dzielonym, sztywnym dachem, zwane CC. W 2000 roku do diesla 1,9 l dołączył nowy silnik wysokoprężny 2,0 HDI o pojemności 1997 cm³, technologią common rail i mocy 90 KM.
W 2001 roku zaprezentowano nową wersje nadwoziową: 5-drzwiowe kombi zwane SW. Pojawił się też nowy szesnastozaworowy silnik benzynowy o pojemności 1587 i mocy 109 KM, zastępując jednostkę o mocy 90 KM. Silnik 1,9D zastąpiono nową jednostką 1,4 HDI o poj. 1398 cm³ (68 KM).
Auto pojawiło się na rynku w 2006 roku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W tym samym roku zaprezentowano także dwa modele studyjne: 207 RCup - prawdopodobnego następcę Peugeota 206 WRC oraz 207 epure - koncept nadwozia dla 207 CC (coupé-cabriolet). Model 207 CC dołączył do gamy samochodów 207 w kwietniu 2007 roku, a wiosną 2008 do sprzedaży trafił kombi - 207 SW. W czerwcu 2009 roku przeprowadzono facelifting nadwozia - zmieniono przedni zderzak oraz przemodelowano przednie reflektory i tylne lampy.
W 2007 roku 207 była najczęściej kupowanym autem w Europie (437,144 egzemplarzy), w 2008 roku natomiast drugim (406,163 egzemplarzy) pod względem wielkości sprzedaży po VW Golf.
Na początku lat 90. przedsiębiorstwo Peugeot skupiło się na zaprojektowaniu kompaktowego auta, które miało być następcą modelu 309. Model 306 powstawał między rokiem 1990 a 1992.
W lutym 1993 roku wszedł do seryjnej produkcji, a w marcu tego samego roku sprzedano pierwszy egzemplarz tego modelu. Samochód jest wygodny i zapewnia sprawne poruszanie się po mieście jak i wygodę podczas dłuższej podróży. Od początku produkcji auto należało do grupy najnowocześniejszych przedstawicieli swojego segmentu.
W 2001 roku model 306 został zastąpiony modelem 307. Mechanicznie Peugeot 306 jest prawie identyczny jak Citroen ZX, którego produkcję rozpoczęto 2 lata wcześniej. Oba samochody mają tą samą płytę podłogową i większość podzespołów. Peugeot Partner, Citroën Berlingo oraz Citroën Xsara bazują na tej samej płycie podłogowej. Łączenie tych samych elementów konstrukcyjnych i mechanicznych w obu koncernach praktykowane jest od lat 70. XX wieku (od chwili kryzysu naftowego gdy to 1974 roku Citroen zbankrutował i po przejęciu przez firmę Peugeot utworzono koncern PSA).
Auto pojawiło się na rynku w 2001 roku i zostało uznane za Samochód Roku 2002 (European Car of the Year).
W 2002 roku zaprezentowano wersję kombi zwaną Break, również w wersji SW ze szklanym dachem i oddzielnymi fotelami z tyłu. Mają one o 100 mm większy rozstaw osi od pozostałych wersji.
W 2003 roku pojawił się Peugeot 307 CC, czyli wersja cabrio-coupe ze składanym, dzielonym sztywnym dachem, chowanym pod pokrywą bagażnika. Z tyłu model ten wyróżnia się lampami z diodami LED[2].
Dwa lata później model (w tym 307 CC) został poddany faceliftingowi (zmieniony przedni zderzak, kształt maski, błotników przednich, lamp z przodu i z tyłu oraz zmieniono elektronikę i jej sterowanie). W wyposażeniu wewnętrznym zubożono liczbę dostępnych kolorów obić tapicerskich i kolorów deski, dodano nowy system nagłośnienia z odtwarzaczem Bluetooth za dopłatą. Istniała możliwość zamówienia za dopłatą systemu ESP, reflektorów ksenonowych i czujników parkowania.
W 2007 roku Peugeot wykrył usterkę polegającą na możliwości przedostania się zasolonej wody do systemu ABS, co grozi zwarciem instalacji elektrycznej i pożarem auta. Ogłoszono akcję serwisową.
Samochód osobowy produkowany przez koncern PSA w latach 1995–2004. Samochód zastąpił model 405.
W roku 1999 został przeprowadzony znaczący facelifting. Szczególnie popularne były modele z silnikiem Diesla. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1996 model zajął 2. pozycję (za Fiatem Bravo/Brava)
Model ten od razu odniósł olbrzymi sukces handlowy, stając się najbardziej popularnym samochodem tej klasy w Europie. W 2005 roku nadal pozostawał w ścisłej czołówce, plasując się bezpośrednio za BMW 3 i Audi A4 (sprzedaż była na wyższym poziomie niż w przypadku Mercedesa-klasy C i nowego VW Passata).
407 swoje niewątpliwe powodzenie zawdzięcza:
Model ten został wprowadzony do produkcji w 1999 roku, by zastąpić 605. 607 używał tej samej platformy, co jego poprzednik, ale otrzymał całkowicie inne nadwozie, zdecydowanie bardziej nowoczesne.
Gama silników składająca się z dwóch silników benzynowych o pojemności 2,2 oraz 3,0 litrów oraz diesla o pojemności 2,2 litra była całkowicie nowa. W aucie występował także bardzo oszczędny silnik 2.0 HDI o mocy 109 KM. W późniejszym okresie wprowadzono nowe jednostki wysokoprężne, mianowicie: 2.0 HDI o mocy 136 KM, 2.2 HDI 170 KM, 2.7 V6 HDI o mocy 204 KM.
Poziom wyposażenia był również wysoki, wszystkie egzemplarze miały w standardzie klimatyzację, odtwarzacz CD, elektrycznie podnoszone szyby, poduszki powietrzne, system ABS, centralny zamek.
multimedia
partnerzy
KONTAKT
biuro@centrumpromocjimotoryzacji.pl
Sklep z pocztówkami - www.grandformat.pl
Copyright by CPM. All Rights Reserved.
Centrum Promocji Motoryzacji