logo

historia

Historia francuskiej marki Renault narodziła się ogrodowej szopie na narzędzia w rodzinnej posiadłość rodziny Renault w Billancourt, gdzie młody Louis Renault jako nastolatek chciał zrealizować swoje marzenie i zbudować swój własny samochód. Spełniło się ono 1 października 1898 gdy z niej wyjechał pierwszy wehikuł konstrukcji Louisa Renault. Firma Renault została oficjalnie założona 25 lutego 1899 r. jako Société Renault Frères (Spółka Bracia Renault) przez Louisa, Marcela oraz Fernanda Renault.

 

Firma prężnie się rozwijała po roku  zatrudniała już 110 pracowników i produkowała 76 aut, a po dwóch latach powstało pierwsze logo firmy. Do 1902 roku produkowane samochody posiadały silniki innych producentów później otrzymywały silnik autorstwa Louisa o pojemności 3750 cm³ i mocy około 25 koni mechanicznych.

 

Bracia Renault uznali, że najlepszą reklamą ich marki jest sport, dlatego bardzo często startowali w wyścigach za sterami swoich samochodów. Podczas wyścigu w 1903 na trasie Paryż – Madryt zginął Marcel Renault.

 

W 1906 r. z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, a trzy lata później zmarł. Po śmierci braci Louis zmienia nazwę firmy na Les Automobiles Renault. ( Samochody Renault). W fabryce wprowadzono nowe metody produkcji, zaczerpnięte z zakładów Forda, tak aby modele Renault były również konkurencyjne cenowo.

 

W 1920 Renault został przekształcony w spółkę akcyjną, a w 1922 zmienił nazwę na Sociéte Anonyme de Usines Renault. Po zakończeniu wojny firma na powrót skupiła się na produkcji pojazdów cywilnych. Zaczęła montować auta z kierownicą po lewej stronie, a także pierwsze traktory.

 

W 1945 zakłady należące do Louisa Renault zostały upaństwowione na mocy uchwały rządowej, podpisanej przez Charles'a de Gaulle'a, i zmieniły nazwę na Regie National des Usines Renault (Zarząd Upaństwowionych Zakładów Renault). Mimo znacznych zniszczeń fabryki wkrótce wznowiono pracę, jednak pierwsze samochody osobowe zjechały z taśmy dopiero w 1946 r.

 

W 1954 r. wyprodukowano 1 milion pojazdów po 1945 roku i 2 miliony od czasu powstania firmy Renault w 1898.

Renault prężnie zakorzeniało się w przemysł motoryzacyjny by w 1959 roku posiadać sześć wielkich fabryk na świecie. W 1955 r. powstała firma Saviem (SA des Vehicules Industriels et Equipments Mecaniques), która zajęła się konstruowaniem ciężkiego sprzętu (autobusy, ciężarówki, itp.).

 

W 1963 r. Saviem podpisał porozumienie na koprodukcję silników do pojazdów specjalnych niemiecką fabryką MAN. Cały ciężki sprzęt produkowany przez Renault od tej pory nosi nazwę SAVIEM, nazwa Renault używana jest tylko dla vanów i pick-upów.

 

Od 1969 traktory Renault zaczęto produkować pod nową nazwą – Renault Motoculture. Rok później standardem w samochodach marki Renault był montaż pasów bezpieczeństwa. Lata siedemdziesiąte Firma rozpoczęła swoją ekspansję od wybudowania fabryki w mieście Oyak  W Turcji.

 

W 1972 r. pokazano kolejny model nowej gamy –Renault 5 (jeden z większych sukcesów firmy Renault). W tym roku również zaczęto używać nowego symbolu.

 

W 1975 roku powstało dział Renault – Renault Sport zajmujący się produkcją samochodów sportowych, a w 1979 Renault podpisało umowę z amerykańską firmą Mack Trucks.

 

W 2000 roku Renault rozpoczęło przygotowania do swego powrotu do mistrzostw świata w Formule 1 w sezonie 2002 po tym gdy 5 lat wcześniej się wycofało. W związku z tym Renault podjęło decyzję o kupnie upadającego zespołu Benetton i przekształcenia go w zespół fabryczny. Zaś jesienią Renault otworzyło w Paryżu przy Champs Elysees "Altelier Renault" – miejsce, w którym można dobrze zjeść i popatrzeć na modele studyjne. Miejsce, w którym Renault kontaktuje się z publicznością.

 

Firma Renault wyspecjalizowała się nie tylko w produkcji samochodów osobowych, sportowych i użytkowych, ale także jest dużym producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów.

modele

  • Renault 4CV (1946-1961)

    renault-4cvPrototyp opracowany jeszcze w czasie wojny Renault,a w produkcji był w latach 1946-1961. Dostępny był jako 4-drzwiowy sedan. Do napędu używano silnika R4 o pojemności 0,7 l. Moc przenoszona była na oś tylną. Samochód wyposażono w 3-biegową manualną skrzynię biegów.

     

    Był to tani samochód dla każdego, zainspirowany "garbusem" Volkswagena, który jako pierwszy model we Francji sprzedał się w ilości większej niż milion egzemplarzy. (do 1961 r. wyprodukowano aż 1 105 000 egzemplarzy. Model 4CV zastąpiły modele Renault Dauphine oraz Renault 4.

  • Renault Dauphine (1956-1967)

    renault-dauphineBył kompaktowym samochodem produkowanym w latach 1956–1967 miał on  zastąpić starzejący się model 4CV, który zdążył już odnieść sukces marketingowy. Sprzedawany był także w latach 1960–1962 w bogatszej wersji pod nazwą Renault Ondine. Samochód montowany był w wielu miejscach: w Południowej Afryce, Australii, Meksyku, Belgii, Irlandii, a także na licencji we Włoszech, w Brazylii, Hiszpanii, Argentynie, Izraelu, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii.

     

    W 1966 zarząd Renault stwierdził, że pierwszy milion egzemplarzy Dauphine został wyprodukowany szybciej, niż w przypadku jakiegokolwiek modelu wcześniej, zajęło to cztery lat. Łącznie powstało 2 150 738 egzemplarzy. W 2007 magazyn Time zaliczył model do grona 50 najgorszych aut wszech czasów, sam samochód skomentowano jako "największa wpadka francuskiej inżynierii od czasów powstania linii Maginota.

  • Renault 4 (1961–1992)

    renault-4Znany jako Renault 4L, nazywany zwyczajowo Łódką – to mały samochód osobowy wytwarzany przez francuski koncern motoryzacyjny Renault w latach 1961–1992.

     

    Dostępny jako 5-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowy furgon. a początku produkcji oferowano silnik 0,7 l o mocy 24 KM, a w późniejszym czasie moc zwiększono do 34 KM. Do 1978 r. oferowano silnik o pojemności 0,8 l. Następnie pojawił się silnik 1,1 l o mocy 34 KM. Najmocniejsze jednostki występowały jednak w wersji Rodeo. Początkowo samochód oferowany był z 3-biegową manualną skrzynią biegów, jednak w 1967 r. została zastąpiona 4-biegową skrzynią. Przez 31 lat powstało ponad 8 mln pojazdów.

  • Renault 5 (1972–1985)

    renault-5Renault 5 zostało oficjalnie zaprezentowane 10 grudnia 1971 roku, do produkcji trafiło na początku 1972. Trzydrzwiowe nadwozie typu hatchback cechowało się charakterystycznym ściętym tyłem i  doczekało się dwóch generacji, pierwsza produkowana była w latach 1972-1985 (znana także pod nazwą R5), druga powstawała zaś w latach 1984-1996 (nazwy Super 5 lub Supercinq).

     

    W Stanach Zjednoczonych pojazd sprzedawany był jako Le Car (1976-1983). Przez cały okres produkcji powstało prawie 5,5 miliona egzemplarzy modelu 5. Renault 5 uzyskało, podobnie jak Mini, status samochodu kultowego. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1973 samochód zajął 2. pozycję (za Audi 80 B1).

  • Renault Mégane  (1995)

    renault-meganeRenault Mégane I powstało na płycie podłogowej swojego poprzednika 19. Z poprzedniego modelu do Mégane trafiły także inne podzespoły po modernizacji: niektóre silniki, skrzynie biegów, oraz zawieszenie. Nazwa Mégane została zaczerpnięta ze studyjnego modelu Renault z 1988 roku. Mégane zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1995 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

     

    Renault Mégane II zostało zaprezentowane w 2002 roku. Nowy model całkowicie różnił się od swojego poprzednika. Ze starszego modelu do nowego trafiły niektóre zmodernizowane silniki. W 2006 roku przeprowadzono drobny facelifting. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2003 model zajął 1. Pozycję.

     

    Renault Mégane III zadebiutowało na Paris Motor Show w 2008 roku. Na początku do oferty trafił 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowy hatchback oferowany pod nazwą handlową coupé. W 2012 roku Megane przeszło delikatny facelifting. Zmiany stylistyczne nadwozia są ledwie zauważalne. Silniki, pomimo mniejszej pojemności, dysponują większą mocą, a rok później kolejnągdzie otrzymało otrzymało nowy pas przedni, z nowym grillem, większym logo oraz nowymi reflektorami.

     

    W 2015 zaprezentowano Renault Mégane IV Samochód otrzymał całkowicie nową stylizację, zwiększono rozstaw osi i kół, obniżono nadwozie. Wraz z debiutem "bazowej" wersji pokazano usportowioną odmianę GT.

  • Renanaul Laguna (1994-2015)

    renault-lagunaRenault Laguna I została zaprezentowana na początku 1994 roku jako następca Renault 21 jako liftback. Pod koniec 1995 roku wprowadzono wersję kombi zwaną Laguna Grandtour. Przez cały okres produkcji poziom wyposażenia standardowego wzrastał. Na początku 1998 roku auto przeszło face lifting. W 2000 roku zaprezentowano finałową wersję tego modelu Renault Lagunę Millenium z bogatym wyposażeniem, między innymi z półskórzanymi siedzeniami.

     

    Renault Laguna II została zaprezentowana w 2001 roku jako zupełnie nowy model dzielący płytę podłogową z Nissanem Primerą. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2002 model zajął 2. Pozycję. Po 4 latach produkcji w kwietniu 2005 roku Lagunę II postanowiono zmodernizować. Zmianie poddano wygląd zewnętrzny pojazdu, przede wszystkim przednią część nadwozia, wprowadzając nową stylizację pasa przedniego wraz z reflektorami oraz nowy kształt pokrywy silnika zmiany również dotknęły rozwiązań technicznych modelu. W 2007 ostatecznie zakończono produkcję Laguny II i wprowadzoną na rynek już trzecią generację tego modelu.

     

    Renault Laguna III została zaprezentowana podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2007 roku. Do polskich salonów trafiła w październiku tegoż roku. Nowa Laguna według zapewnień producenta ma być bardzo niezawodnym samochodem. W drugiej połowie 2009 roku lekkiemu liftingowi poddano wnętrze samochodu. W dużej mierze są to różnicę w zastosowanych materiałach i kilka elementów z modelu GT, A 2013 roku producent ponownie odświeżył auto. Największych zmian dokonano w przedniej części auta, gdzie zamontowano światła LED do jazdy dziennej. W lipcu 2015 został zaprezentowany następca Renault Talisman kończąc symbolicznie produkcję Laguny.

  • Renault Clio (1990)

    renault-clioNazwa wywodzi się od Klio – imienia muzy historii w mitologii greckiej. Renault Clio I – został zaprezentowany w 1990 roku jako następca popularnego modelu Renault 5. Pojazd zyskał duże uznanie w oczach dziennikarzy, którzy nagrodzili go tytułem "Samochód roku 1991" W marcu 1994 roku Renault Clio zostało poddane modernizacji, w wyniku której pojawił się model o oznaczeniu "phase 2 a dwa lat później kolejnej modernizacji. W tej wersji Clio I produkowane było do 1998 roku. Renault Clio pierwszej generacji zostało wyprodukowane w 4 milionach egzemplarzy.

     

    Renault Clio IV produkowane od 2012 roku zostało zaprojektowane przez Laurensa van der Ackera, który nowy styl scharakteryzował trzema słowami: prosty, ciepły i zmysłowy. Dostępne jest jako 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi Grandtour. W 2014 roku do oferty ma trafiła wersja Renault Clio RS Gordini, która dostanie wzmocniony silnik o pojemności 1,6-litra z turbodoładowaniem o mocy 230 KM oraz 285 Nm momentu obrotowego. W porównaniu do konwencjonalnego modelu Clio RS, moc podniesiono o 30 KM, zaś moment obrotowy o 51 Nm.

  • Renault Twingo (1993)

    renault-twingoRenault Twingo I zadebiutował w 1993 roku. Pomimo popularności samochodu firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów głównie w Wielkiej Brytanii. W latach 1994-1995 auto delikatnie zmodyfikowano. W 1998 roku auto przeszło drugi face lifting.

     

    Renault Twingo II zostało zaprezentowane podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Paryżu w 2006 roku. Auto w przeciwieństwie do poprzednika posiada dwubryłowe nadwozie. W 2010 roku auto przeszło delikatny lifting. Zmieniono lusterko wsteczne, wzory tapicerki oraz kołpaków. W 2012 roku przeprowadzono gruntowny face lifting. Zmodyfikowano pas przedni pojazdu.

     

    Renault Twingo III zaprezentowano na Geneva Motor Show w marcu 2014 roku. Pojazd został opracowany wspólnie z koncernem Daimler, który jest właścicielem marki Smart. Trzecia generacja pojazdu różni się w stosunku do poprzedników - po raz pierwszy w historii modelu zdecydowano się na pięciodrzwiowe nadwozie, tylny napęd oraz umieszczony z tyłu silnik.

 

multimedia

 

partnerzy