logo

historia

Zakłady powstały w 1948 roku na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach - założonych w 1920 roku (produkujących w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez firmę Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie), otrzymały nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego i mieściły się w Starachowicach.

 

 Były tam produkowane samochody ciężarowe marki „Star”. Po strajku okupacyjnym w 1991 roku zakłady zostały przekształcone w spółkę o nazwie Zakłady Starachowickie Star S.A.

 

W połowie lat 90. kontrolę nad firmą przejęła spółka Sobiesław Zasada Centrum S.A. Próbowała ona bez sukcesu stworzyć polski koncern specjalizujący się w produkcji samochodów użytkowych. W późniejszym okresie przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie spółki: Star Trucks Sp. z o.o. i Inwest Star S.A.

 

Pod koniec 1999 roku głównym udziałowcem spółki Star Trucks została niemiecka grupa MAN AG. Po tym przejęciu przez kilka lat dawna fabryka Star dalej produkowała ciężarówki. Najpierw własnej konstrukcji, potem modele z dużym udziałem części koncernu MAN, takich jak kabiny kierowcy i silniki.

 

1 sierpnia 2003 roku doszło do połączenia firm MAN Star Trucks Sp. z o.o. oraz MAN Bus Polska Sp. z o.o. W ten sposób powstała firma MAN Star Trucks & Busses Sp. z o.o. z siedzibą w Sadach koło Poznania.

W tym samym roku w Starachowicach uruchomiono produkcję szkieletów nadwozi i komponentów autobusowych dla zakładów w Sadach i w Salzgitterze. W 2004 r. zakład w Starachowicach otrzymał certyfikat ISO 9001-2000.

 

Poziom produkcji ciężarówek wciąż spadał, sięgając w końcowym okresie kilkuset sztuk rocznie, dlatego w 2004 roku przeniesiono ją do zakładów MAN-a w Austrii w Grazu (były Steyr-Daimler-Puch AG). W Starachowicach pozostała jedynie niewielka produkcja terenowych ciężarówek dla wojska i różnych służb (np. leśników).

 

W 2006 roku zakończono definitywnie produkcję samochodów ciężarowych. Zakład w Starachowicach produkuje obecnie szkielety autobusów oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG. Przykładowo, wkrótce po przejęciu Stara przez MAN-a, uruchomiono produkcję wiązek kabli instalacji elektrycznych.

 

Marka Star była wykorzystywana przy sprzedaży na rynku polskim ciężarówek produkowanych w Grazu w zakładzie Steyr należącym do MAN AG. Ciężarówki Star przez kilka lat były eksportowane do państw Bloku wschodniego, a także do Egiptu, Jemenu i Tajlandii. W czasie istnienia zakładu wyprodukowano łącznie 631,5 tys. ciężarówek.

modele

  • Star 20

    Star20Polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948-1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Nadwozie Stara 20 osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej wykonanej z blachy tłoczonej. W układzie jezdnym zastosowano przednią sztywną oś zawieszoną na półeliptycznych resorach piórowych. Z tyłu zastosowano most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych, dodatkowo wspartych przez pomocnicze resory piórowe.

     

    Na podwoziu modelu Star 20 i jego pochodnych montowano różne wersje zabudów jak np. nadwozia furgonowe przystosowane do przewozu 25 osób typu N-424, znane pod nazwą Stonka, produkowane od 1954 roku przez ówczesne Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych oraz jego odmianę przystosowaną do przewozu ładunków o oznaczeniu N-103 Furgon. W latach 1952-1953 w Sanoku powstawały nadwozia pożarnicze typu N71 oraz N72, korzystające z zewnętrznych źródeł środka gaśniczego. W późniejszym okresie produkowano nadwozia typu N74 i N75 wyposażone we własny zbiornik wodny. Kolejnym rodzajem zabudowy był montowany od 1953 roku żuraw samochodowy HP-3, wykorzystywany w branży budowlanej.

  • Star 25

    star25W 1956 roku zaprezentowano prototyp samochodu ciężarowego Star 25, który był rezultatem wieloletnich prac konstrukcyjnych prowadzonych w Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, mających na celu opracowanie następcy dla produkowanego od 1948 roku modelu Star 20.

     

    Podukcję seryjną Stara 25 rozpoczęto w 1960 roku. Nadwozie pojazdu osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej wykonanej z blachy tłoczonej. W układzie jezdnym zastosowano przednią oś sztywną zawieszoną na półeliptycznych resorach piórowych oraz dwóch hydraulicznych amortyzatorach ramieniowych. Z tyłu zastosowano most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych, dodatkowo wspartych przez pomocnicze resory piórowe.

     

    Na podwoziu modelu Star 25 i jego pochodnych montowano różne wersje zabudów jak np. nadwozia furgonowe typu N-94 do przewozu ładunków, śmieciarki SM-2 Bajadera i SM-4, piaskarki PS-5, żurawie samochodowe Ż-3 oraz betoniarki MSH-2, wykorzystywane w branży budowlanej. Od 1960 roku na podwoziu modelu A25P w Jelczańskich Zakładach Samochodowych produkowane były nadwozia pożarnicze N751 wyposażone w motopompę M800E oraz N761 z autopompą A1600.

  • Star 200

    star200Pierwsze prototypy samochodu Star 200 powstały na przełomie lat 1964-1965.

     

    Nowa, wagonowa, zamocowana na stałe nad silnikiem, kabina kierowcy zapewniała w pierwszym okresie produkcji dobre warunki pracy kierowcy. Drzwi kabiny otwierane są do przodu, fotele kierowcy i pasażera mają regulację ustawienia wzdłużnego (bez amortyzacji). Kabinę wyposażono w urządzenia grzewczo-wentylacyjne i była ona lepiej wyciszona. Skrzynia ładunkowa była stalowa z drewnianą podłogą, można w niej było przewozić ładunki o masie do 6000 kg. Masa własna samochodu wynosi 4200 kg. Star 200 może holować przyczepę o masie całkowitej do 8500 kg.

  • Star 266

    star266Terenowy samochód ciężarowy zaprojektowany do przewozu ładunków i ludzi po szosie i w terenie oraz holowania przyczepy o masie do 4 ton. Używany jako podstawowy samochód ciężarowo-terenowy w Wojsku Polskim. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1973 roku.

     

    Nadwozie pojazdu osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej wykonanej z blachy tłoczonej. W układzie jezdnym zastosowano przedni sztywny most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych oraz dwóch hydraulicznych amortyzatorach teleskopowych.

     

    Zawieszenie osi środkowej i tylnej stanowiły mosty napędowe, każdy zawieszony na dwóch odwróconych półeliptycznych resorach piórowych oraz sześciu drążkach reakcyjnych. Mosty napędowe wyposażone zostały w sterowaną pneumatycznie blokadę mechanizmu różnicowego. Układ hamulcowy dostosowano do zasilania hamulców przyczepy oraz wyposażony został w nadciśnieniowy system wspomagania.

     

    Do napędu Stara 266 zastosowano polski, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu S359 (od 1983 roku S359M), o pojemności skokowej 6842 cm³ i mocy maksymalnej 110 kW (150 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną skrzynią biegów S5-45, zespoloną poprzez wał rurowy ze sterowanym mechanicznie reduktorem SR-380M o dwóch przełożeniach.

  • Star 944

    star944Na potrzeby misji w Iraku w roku 2004 rozpoczęto pracę nad modernizacją ciężarówką Star. Nową wersję przystosowaną do patroli bojowych oznaczono jako Star 944 Hiena.

     

    Podstawową modyfikacją było wprowadzenie uzbrojenia - wkm NSW kal. 12,7 mm. Karabin umieszczono na słupowej podstawie zamocowanej w przedniej części skrzyni ładunkowej. Wraz z podstawą wprowadzono siedzisko dla strzelca oraz mocowania na skrzynki z amunicją. Ponadto pojazd przystosowano do przewozu drużyny piechoty - w tylnej części skrzyni zamocowano ławki dla żołnierzy (siedzących plecami do siebie).

     

    Wprowadzono, także częściowe opancerzenie - zamocowano stalowe (wzmocnione kompozytem) osłony chroniące przed lekkimi minami, a także częściowo przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami. Dno skrzyni, podłogę oraz drzwi szoferki wyłożono wykładziną LIM-3. Ponadto zastosowano malowanie w barwach pustynnych.

  • Star 1444

    star1444W drugiej połowie lat 90. XX wieku w firmie Star postanowiono przygotować całkowicie nową generację ciężarówek dla Wojska Polskiego. Nową generację początkowo reprezentowały trzy samochody: Star 944, Star 1266 i Star 1466, jednakże do produkcji skierowano tylko 944 i 1466.

     

    17 grudnia 1999 roku MAN SE kupił część firmy Star odpowiedzialną za produkcję samochodów ciężarowych, przejmując produkcję samochodów Star 944 i Star 1466. W związku z tym przeprowadzono proces „MAN-izacji” wyrobów, zastępując dużą część elementów tymi produkcji MAN.

     

    Star 1444 jest pojazdem wysokiej mobilności taktycznej. Podwozie wykonano z wytrzymałej, hartowanej termicznie stali. Zawieszenie w wariancie 1444 4x4 BB jest w pełni mechaniczne, oparte na parabolicznych resorach piórowych i teleskopowych amortyzatorach hydraulicznych z tyłu uzupełnionych stabilizatorem.  Star 1444 posiada mechaniczną, 10 biegową skrzynię biegów (9 biegów do przodu, 1 do tyłu) Eaton 8309. Ponadto opcjonalnie proponowano skrzynię automatyczną ZF 12AS1210OD MAN TipMatic. Star 1444 posiada elektronicznie sterowany układ hamulcowy z ABS, specjalnie przystosowany do jazdy w trudnym terenie i opiera się wyłącznie na hamulcach bębnowych. W Starze 1444 przewidziano możliwość montażu trzech typów kabin, odchylanych hydraulicznie.

  • Star 1466

    star1466W 1999 roku zaprezentowano prototypy modeli Star 1266 o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 12 t oraz 1466 o DMC wynoszącej 14 t. Auta te wyposażone zostały w szereg elementów stosowanych już wcześniej w samochodach marki MAN (kabiny, silniki, mosty napędowe, przekładnie kierownicze).

     

    Po przeprowadzeniu testów oraz badań zdecydowano się na wdrożenie do produkcji w 2001 roku jedynie modelu 1466, który oprócz większej ładowności posiadał również mocniejszy o 70 KM silnik. Na podwoziu samochodu Star 1466 montowano różne wersje zabudowy: skrzynia ładunkowa, cysterna, nadwozia naprawcze oraz nadwozia do przewozu amunicji.

multimedia

partnerzy