logo

historia

 Początki motoryzacyjnej potęgi Toyoty sięgają końca XX wieku. Wówczas Sakichi Toyoda wynalazł pierwszy w Japonii mechaniczny warsztat tkacki, który zrewolucjonizował krajowy przemysł tekstylny.

 

 Przy pomocy swojego syna Kiichiro Toyody spełnił marzenie swojego życia i w 1924 r. zbudował automatyczny warsztat tkacki. Dwa lata później założył zakład Toyoda Automatic Loom Works.

 

 Podobnie jak jego ojciec Kiichiro był innowacyjnym wizjonerem. W latach dwudziestych XX w. przebywał w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się dopiero powstającą branżą motoryzacyjną. Dobrze zainwestował 100 000 funtów, które Sakichi Toyoda otrzymał za sprzedaż praw patentowych do automatycznego warsztatu tkackiego.

 

 Za pomocą tego kapitału Kiichiro stworzył podwaliny Toyota Motor Corporation która powstała w 1937 r.

Wybuch wojny zahamował rozwój firmy, ale już w 1947 wznowiono produkcję, a w 1951 Toyota skonstruowała  prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser.

 W powojennym przemyśle, Japonii Toyota osiągnęła pozycję największego producenta samochodów w swoim kraju, z udziałem w rynku wynoszącym ponad 40%. W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy , który na stałe wpisał się w kanon historii motoryzacji.

 

 Do 1980 r. Toyota w Japonii wyprodukowała 30 mln aut, a pod koniec XX wieku produkcja wyniosła już 100 mln egzemplarzy. Poza Japonią Toyota rozpoczęła sprzedaż na rynkach zagranicznych w późnych latach pięćdziesiątych.

 

 W 1997 roku do sprzedaży wprowadzono model Prius – który był pierwszym samochodem z napędem hybrydowym będącym w masowej produkcji. Do Toyoty należy również pierwszy seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe czyli model Mirai, który zaistniał na europejskim rynku we wrześniu 2015 roku, którego największą zaletą jest zerowa emisja spalin.

modele

  • Toyota Land Cruiser  (1954)

    citroen-aPróby stworzenia samochodu terenowego, głównie z myślą o wojsku, Toyota podjęła w czasie drugiej wojny światowej. Pierwszy prototyp, o nazwie AK10 powstał w 1941 roku i był mocno wzorowany na amerykańskim Bantam MK-II. Jego produkcji jednak nie podjęto.

     

    Tuż po wojnie powstał samochód dla służb obrony kraju na podwoziu przedwojennego, niedużego pick-upa Toyopet SB z nadwoziem typu kombi. Jednak jedynie tylny napęd i słaby silnik o pojemności 995 cm³ i mocy 28 KM nie spełniały oczekiwań armii.

     

    W 1951 roku powstał kolejny prototyp samochodu terenowego z myślą o wojsku i zastosowaniach cywilnych. Nazwano go Toyota Jeep i oznaczono BJ. Pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę w 1953 roku. Po protestach firmy Willys, która już w 1946 roku zastrzegła nazwę Jeep, Toyota w 1954 roku oficjalnie zmieniła nazwę modelu BJ z Toyota Jeep na Toyota Land Cruiser, którego 11 seria w 2007 roku weszła na rynek.

  • Toyota Corolla  (1966)

    citroen-c1 Samochód osobowy segmentu B a następnie segmentu C produkowany pod japońską marką Toyota od roku 1966.

     

     W 1997 Corolla wyprzedziła model Typ 1 Volkswagena w rankingu na najlepiej sprzedający się modeli w historii.

     

     Do 2012 roku sprzedano ponad 39 milionów egzemplarzy wszystkich generacji, a doczekała się ona ich aż jedenastu.

  • Toyota 2000GT (1967–1970)

    citroen-c2 Dwumiejscowy sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1967–1970.

     

     Dostępny jako 2-drzwiowe coupé. Do napędu użyto benzynowego silnika R6 o pojemności dwóch litrów zasilanego przez trzy gaźniki.

     

     Generował on moc maksymalną 152 KM. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 220 km/h, zaś przyspieszenie 0-100 km/h zajmowało 8,4 s. Powstało 337 egzemplarzy modelu, a jeden należał do filmowego Bonda  w „Żyje Się Tylko Dwa Razy".

  • Toyota Celica (1970-2005)

    citroen-c3Sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1970-2005. Dostępny był jako liftback i coupé, w niewielkiej liczbie egzemplarzy powstawała też wersja kabriolet.

     

    Do napędu używano benzynowych silników R4 o pojemności 1,6-2,4 l. W latach 1970-1986 Celica zaliczała się do samochodów tylnonapędowych, od 1986 do końca produkcji - przednionapędowych. W latach 1986-1999 powstawała topowa wersja Celiki z napędem na cztery koła oraz turbodoładowaniem - GT-Four.

     

    Powstało siedem generacji modelu, 2. i 3. posłużyły jako baza dla stworzenia nowego samochodu - Toyoty Supry. Nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa Celica.

  • Toyota Supra  (1978-2002)

    citroen-c4Sportowy samochód osobowy produkowany przez japoński koncern Toyota w latach 1978-2002. Do napędu używano wyłącznie benzynowych silników R6, także z turbodoładowaniem.

     

    Moc przenoszona była na oś tylną. Pierwsze dwie generacje oparte zostały na modelu Celica, stąd też nosiły nazwę Toyota Celica Supra. Od trzeciej generacji Supra stała się osobnym modelem. Produkcję czwartej - ostatniej generacji modelu zakończono w Japonii w roku 2002.

  • Toyota Yaris  (1999)

    citroen-c5 Mały miejski samochód osobowy marki Toyota produkowany od 1999 roku. Na rynku japońskim samochód występuje pod nazwą Toyota Vitz. W USA i w Kanadzie dawniej ten model był oferowany pod nazwą Echo, lecz od 2006 roku jest nazywany tak samo jak w Europie i jest on tam dostępny również w wersji sedan.

     

     Samochód ten jest zdobywcą wielu nagród i tytułów m.in. samochodu roku w 2000 roku. Jest to najczęściej używany samochód do celu szkolenia kierowców przez instruktorów i egzaminatorów nauki jazdy. Obecnie produkowana jest trzecia generacja pojazdu po faceliftingu. Od 2012 roku występuje także w wersji hybrydowej.

  • Toyota Auris  (2007)

    citroen-c6Samochód osobowy produkowany przez firmę Toyota którego pierwsza generacja miała rynkowy debiut 1 lutego 2007. W 2010 roku przeszedł facelifting, a w 2012 roku pojawiła się II generacja. Na niektórych rynkach zastąpił Toyote Corollę hatchback, a na japońskim Toyotę Corollę Runx.

     

    Producenci stawiają samochód jako konkurencję dla aut takich jak Volkswagen Golf czy Opel Astra. W Australii Toyota Auris sprzedawana jest w jako jedynym państwie tradycyjnie nadal pod nazwą Corolla. W Japonii oprócz tego modelu sprzedawana jest również droższa, luksusowa wersja pod nazwą Blade.

  • Toyota GT86  (2012)

    citroen-c6Japoński samochód sportowy o nadwoziu coupé marki Toyota produkowany od 16 marca 2012 roku wraz z bliźniaczą odmianą - Subaru BRZ od której różni się jedynie kilkoma detalami.

     

    Nazwą auto nawiązuje do Corolli AE86 z połowy lat 80. XX wieku. Wersja koncepcyjna pojazdu nazwana była Toyota FT-86. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2013 wraz z Subaru BRZ model zajął 2. pozycję.

     

  • Toyota Mirai (2014)

    citroen-c6Nazwa „ Mirai „ w języku japońskim oznacza przyszłość, co jak najbardziej odpowiada budowie tego modelu, gdyż jest to pierwszy seryjnie produkowany samochód zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi produkowany seryjnie od 2014 roku.

     

    Napęd stanowi połączenie technologii ogniw paliwowych z technologią hybrydową. Paliwem samochodu jest wodór, który łączy się w ogniwie paliwowym z tlenem. W wyniku tej reakcji uwalnia się energia i powstaje woda co daje nam zerową emisję spalin.

     

 

multimedia

partnerzy