logo

historia

Pierwszą serię motocykli WFM zmontowano w grudniu 1951 w liczbie 100 sztuk i nadano jej symbol M04, z elementów dostarczonych przez dotychczasowych producentów. Model M04 był produktem rozruchowym WFM. Głównym celem fabryki było stworzenie nowoczesnego lekkiego motocykla. Projekt zlecono do Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego.

 

Seryjna produkcja motocykli w WFM ruszyła w drugim kwartale 1952r. roczny plan przewidywał wykonanie 1200sztuk. Opracowano dokumentację nowoczesnego motocykla klasy 125 mającego zastąpić model M04. Motocykl otrzymał symbol M06.

 

W połowie 1954r. w WFM zakończono wytwarzanie modelu M04 i uruchomiono produkcję modelu M05 który wyposażono w nowe przednie zawieszenie.

 

Pierwotna konstrukcja M06 z pojedynczą ramą, nowym silnikiem S02, amortyzatorami z tłumieniem olejowym, progresywnymi sprężynami w widelcu teleskopowym oraz akumulatorem w instalacji elektrycznej uznano wówczas za zbyt drogą i skomplikowaną dla motocykla popularnego.

W 1953 roku opracowano więc uproszczona wersję M06 na podwójnej ramie spawanej z ceowników blaszanych, z dotychczasowym silnikiem S01 o nieco podwyższonej mocy.Wprowadzono jednak amortyzowane zawieszenie tylnego koła na wahaczu oraz widelec teleskopowy, tyle że w również uproszczonej wersji bez tłumienia, konstrukcja widelca była oparta na stosowanym wcześniej w SHL M05. M.in. dzięki uproszczeniom możliwe okazało się szybkie uruchomienie produkcji i już w grudniu 1954 wytwórnię opuściła seria informacyjna motocykli WFM M06.

 

W 1955r. zakłady WFM i WSK rozpoczęły seryjną produkcję modelu M06. Liczba zarejestrowanych motocykli w kraju przekroczyła 100 tys. W późniejszych latach model M06 obie wytwórnie modernizowały niezależnie od siebie.

W dniu 15 października 1960r. taśmę montażową opuścił 250 tysięczny motocykl marki WFM.

 

W 1965 r. WFM zostało zlikwidowane, nieruchomości i maszyny przejęły sąsiednie PZO, nadal produkując silniki i części zamienne, a produkcja została zakończona.

modele

  • WMF 06 ( 1955-1966 )

    wfm 06Motocykl WFM M06 produkowany był seryjnie w latach 1955-1966. Prototyp powstał już w roku 1952, serię informacyjną wyprodukowano w 1954 roku. Przez pierwszy okres produkcji równolegle produkowano bliźniaczy model WSK M06. Posiadał silnik o pojemności skokowej 123 cm³, a dzięki 4,5 KM osiągał prędkość 70km/h.

     

    W 1959 roku cena motocykla wynosiła około 10 000 zł. W marcu 1966 roku wyprodukowano ostatnie egzemplarze WFM M06, od tego czasu motocykle typu M06 produkowane były wyłącznie pod marką WSK.

multimedia

partnerzy