Historia Mercedesa jest równie długa, jak cała historia motoryzacji. Niezliczona ilość pięknych, luksusowych aut zawsze wyznaczała poprzeczkę dla konkurencji. Na naszej stronie przedstawimy jeden z popularniejszych modeli: Mercedesa W116, auto które produkowane było od sierpnia 1972 roku aż do 1979 roku. Był to model flagowy niemieckiej marki i pierwszy oficjalnie nazywany klasą S – od „Sonderklasse” lub „Special Class”.
Prace nad nową S-Klasą rozpoczęły się już w 1966 roku, niedługo po wypuszczeniu na rynek poprzednika tego modelu W108/09. Wprowadzenie tego auta było ogromnym skokiem naprzód, a jego design był podstawą do kolejnych modeli aż do roku 1993. Ostateczna wersja nowego auta powstała w 1970 roku i były inspirowana sportowym kabrioletem R107 SL-Class, co pozwoliło uzyskać bardziej męskie rysy pojazdu, jednocześnie zachowując elegancki i sportowy charakter.
Przez niecałe osiem lat wyprodukowano 473 035 sztuk tego pojazdu, z czego sporo egzemplarzy zostało wyeksportowanych do krajów całego świata.
Mercedes W116 został zaprezentowany w sierpniu 1972 roku i początkowo był oferowany w dwóch wersjach silnikowych: M110 (sześciocylindrowy 2746 cm3) w wersji 280S (160KM) i 280SE (185KM) oraz mocniejszym M116 (V8 3499 cm3). Pół roku później, na fali sukcesu modelu wprowadzono modele 450SE (V8 4517 cm3 225KM) i przedłużoną wersję Long (o 100mm) 450SEL.
Auta te rozpędzały się do ponad 210km/h i rozpędzały te prawie dwutonowe maszyny od 0-100km/h od 11,5s (280S) do 9,3 (450SE). Wyposażone były w manualne czterobiegowe skrzynie biegów, lub automatyczne trzybiegowe. Wysokie spalanie (od 13-15 litrów) nie przeszkadzało użytkownikom z racji dużego baku paliwa – 96 litrów.
Legendą natomiast stał się najmocniejszy model tego pojazdu – model 450 SEL 6.9, który wszedł do produkcji w 1978 roku. Był to świetnie wyposażony pojazd, technologicznie wyprzedzający o lata współczesne mu pojazdy. Był to pierwszy produkcyjny samochód wyposażony w system ABS oraz posiadał najmocniejszy od czasów drugiej wojny światowej silnik oraz posiadał zaawansowany system samopoziomującego się hydraulicznego zawieszenia.
Auto wyposażone było w silnik V8 6834 cm3 generujący 286KM i aż 550 maksymalnego momentu obrotowego przy 3000 obrotów. Pozwalało to na rozpędzenie tej maszyny do 240km/h i rozpędzenie auta do 100km/h w czasie 7,4 sekundy. Na rynek amerykański wyprodukowano również oszczędną wersję z 3 litrowym dieslem 300 SD sedan.