Mikrus MR 300 – oznaczenie od Mikrus Mielec Rzeszów 300 – był Polską odpowiedzią na małe zachodnie autka: niemieckiego Goggomobila, BMW Isseta, czy też nawet brytyjskiego Peel P50. Polscy inżynierowie zaprojektowali w latach 1956-1957 wiele prototypów mikrosamochodów P80, Mikrus, Meduza i Smyk – z tych aut wybrano Mikrusa jako auto produkcyjne.
Po zamknięciu produkcji zapomniano na lata o koncepcji mikrosamochodów – dopiero w ostatnich latach idea zaczęła się powoli odradzać. Auta typu Smart, czy nowe francuskie marki Ligier, Microcar, czy Due starają się odpowiadać na podobne potrzeby użytkowników. Mało ludzi wie, że Polska już prawie siedemdziesiąt lat temu miała własny mikrosamochód!
Producenci Mikrusa mieli w zanadrzu mocniejsze silniki o pojemnościach 400 i 500cm3 oraz produkcję na poziomie 5 tysięcy aut rocznie. Takie autka mogłyby śmiało konkurować z zachodnimi odpowiednikami. Niestety projekt został odrzucony centralnie i nie został nigdy wskrzeszony. Mógł stać się szansą polskiej motoryzacji. Dzisiaj pozostało już tylko kilkanaście jeżdżących aut – jako symbol polskiego potencjału i niewykorzystanych szans.