Czy wiesz że?
Powstało około 200 sztuk Warszaw skonstruowanych jako drezyna? W odpowiedzi na zapotrzebowanie PKP auta przystosowano do szerokości torów i zaopatrzono w drewniane koła zdolne do poruszania się po torach kolejowych.
Czy wiesz że?
W 2014 roku mają powstać pierwsze egzemplarze polskiego samochodu Nowa Warszawa. Rocznie ma powstawać około 6 sztuk tego supersamochodu o mocy ponad 600KM!! Premiera niedługo!
Warszawa – pierwszy polski samochód
Warszawa zrodziła się na skutek inicjatywy, założonej przez Centralny Urząd Planowania, komisji do spraw budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Po kilku podejściach do tematu, ostatecznie pod presją władz radzieckich zadecydowano o produkcji pojazdu budowanego na bazie rosyjskiego modelu GAZ-M20 Pobieda, który z kolei stworzony został na bazie Forda Model B.
Od 1951 rozpoczęto na warszawskim Żeraniu produkcję nowego pojazdu – Warszawy M-20. Początkowo bazując na dostawach części z ZSRR, a później od 1954 roku wykorzystując polskie części. Pojazd był wyposażony w silnik R4 o pojemności 2120cm3, który generował moc maksymalną równa 50KM oraz moment obrotowy wynoszący 122NM. Niezsynchronizowana trzybiegowa skrzynia biegów, suche jednotarczowe sprzęgło nie pozwalało na pełne wykorzystanie tej mocy. Auto rozpędzało się do 105km/h w około 45 sekund. Duża masa nadwozia, auto ważyło około 1500kg, nie pomagała.
Od 1951 do 1973 wyprodukowano około 250 tysięcy egzemplarzy tego pojazdu i dokonano ponad 4000 zmian konstrukcyjnych.
Auto było eksportowane do wielu zaprzyjaźnionych krajów, między innymi do Bułgarii, Węgier, Chin, Turcji oraz na Kubę, do Brazylii, Ekwadoru, Wietnamu, czy Korei Północnej.
Warszawa 200, 201 i 202
W 1957 roku nastąpiła pierwsza modernizacja modelu, w stosunku do modelu 200 (M-20). Poprawiono wygląd pojazdu, oraz zwiększono stopień sprężania, co pozwoliło na wzrost mocy maksymalnej do 52KM (prędkość maksymalna wzrosła do 115km/h). Warszawa otrzymała również nowe logo FSO.
W 1960 roku auto zostało poddano kolejnym usprawnieniom: zwiększono średnicę kół do 16 cali (z 15), usprawniono hamulce, amortyzatory, auto otrzymało nowy gaźnik oraz nowy typ rozrusznika. Zaprezentowano również wersję LUX, która występowała z dwubarwnym nadwoziem, chromowymi dodatkami oraz bagażnikiem dachowym. Dwa lata później wraz z nowym silnikiem S-21 o mocy 70KM wprowadzony został model Warszawy 202. Konstrukcyjnie identyczne auto rozpędzało się już do przyzwoitej prędkości 130km/h!
Warszawa 203 i 204
W 1964 rozpoczęto produkcję nowego modelu, dotychczas produkowana wersja „fastback” została wzbogacona o model w wersji sedan w dwóch wersjach silnikowych: 203 – dla silnika górnozaworowego S-21 oraz 204 z dolnozaworowym M-20. Auto przybrało nowocześniejszy wygląd. Niedługo potem do produkcji weszła analogiczna wersja kombi.
Po proteście Peugeota odnośnie nazw 203 i 204, zmieniono je na 223 i 224. W latach kolejnych systematycznie usprawniono model produkcyjny – dodano pochodzące od Polskiego Fiata 125p: układ chłodzenia, układ hamulcowy, wyposażenie wnętrza, itp. W 1970 roku auto wyposażono w nowoczesną czterobiegową skrzynię biegów. Nigdy nie udało się wypełnić założeń produkcyjnych – do 25 tysięcy aut rocznie. Jednak z czasem wyraźnie usprawniono proces produkcyjny dochodząc do produkcji około 18 tysięcy aut.
Wersje Specjalne
Warszawa doczekała się wielu przeróbek i modyfikacji. Jedną z nich była wersja pickup – która została oznaczona literą P. Auto dzięki swojej solidnej konstrukcji odpowiadało zapotrzebowaniom i weszło do seryjnej produkcji. Świetnie sprawdziło się podczas wyścigu pokoju, a jego ładowność wynosiła około 500kg – wyraźnie więcej niż nowsza Syrena pickup. Niedługo później na bazie tego modelu powstał kolejny model towarowy – z zamkniętą skrzynią – Furgon Warszawa 201F. Na bazie tego pojazdu powstała wersja przeszklona używana jako karetka pogotowia. Co ciekawe ten osobowy model był eksportowany na rynek turecki, gdzie przyjął się jako taksówka.
W 1965 roku w odpowiedzi na potrzeby taksówkarzy, FSO wypuściło oficjalną wersję Warszawy oznaczonej znaczkiem T. Wersja ta miała przestrzeń pasażerską podzieloną za pomocą szyby, która zamocowana była między przednimi fotelami, a tylną kanapą. Wersja ta jednak była droższa i cięższa, więc nie zdobyła dużej popularności.
Ciekawostką na skalę światową była produkcji Warszawy jako drezyny, wyposażonej w koła dostarczona przez PKP (drewniane z metalową obręczą) o wadze 75kg każde. Wyprodukowano na potrzeby kolei ponad 200 sztuk tych pojazdów. Rozpędzały się do ponad 100km/h.
Warszawa doczekała się również wersji jako radiowóz, pocztylion czy ambulans.