Jerzy Dudek

Polecam

 

 

  • Wczesne początki marki

    IFA F9 z lat pięćdzięsiątych 20 wiekuHistoria marki Wartburg sięga dawnych czasów, aż do roku 1898, kiedy to pierwsze samochody zostały wyprodukowane w Eisenach w Niemczech.

    Przed pierwszą wojną światową szeroka gama aut była produkowana w Eisenach, w tym wersja Austina 7, budowanego pod licencją Dixi. Większość fabryk aż do czasu wojny była częścią BMW – specjalizującą się w wysokiej jakości pojazdach i motocyklach.

    Po wojnie, Eisenach znalazł się w komunistycznej części Niemiec. Nowe władze nie chcąc zaprzepaścić lukratywnego dziedzictwa wznowiły produkcję ze zmodyfikowanymi autami wcześniej produkcji BMW. Początkowo były one sprzedawane nawet ze znaczkami BMW, jednak żeby nie denerwować Zachodnio-Niemieckiego koncernu BMW, szybko tego zaprzestano. Nadano im nazwę Autowelo, która później ewoluowała na EMW (Eisenach Motoren Werke).

    Jako,  że w krajach bloku wschodniego brakowało większości produktów,  w tym samochodów – presja na produkcję prostego w montażu i utrzymaniu pojazdu była duża. Poza tym, szukano produktów eksportowych – aby zdobyć pożądaną obcą walutę. Pierwszym krokiem w tym kierunku było przeniesienie fabryki IFA F9 do Eisenach.

    Przed wojną DKW skonstruował nowy 3 cylindrowy, dwusuwowy silnik R3. Po wojnie rozwój tego silnika był kontynuowana zarówno we Wschodnich jak i Zachodnich Niemczech. Wschodnio-Niemiecka wersja, nazwana IFA F9 była zbudowana i początkowo produkowana w Zwickau, przez fabrykę Sachsenring, która znana jest z późniejszej produkcji popularnych Trabantów.

    F9 zyskał popularność i był eksportowany do wielu krajów w Europie i Południowej Ameryce (gdzie był też produkowany na licencji).

    W latach pięćdziesiątych rosła presja na rozwój nowych serii pojazdów. F9 był punktem wyjściowym, więc nowy samochód miał być wyposażony w dwusuwowy silnik R3 o pojemności 0.9 litra i 3 cylindry oraz niezależne zawieszenie.

    W 1956 roku nowa seria samochodów weszła wreszcie do produkcji. Były to auta popularne, o prostej konstrukcji – dwa sedany, dwa kombi, wersja coupe oraz kabriolet w tym wersje sportowe. Te pojazdy zostały oznaczone znaczkami „Eisenacher” i zdobyły popularność jako „typ Wartburg” – potocznie nazywane po prostu Wartburgiem. Auta te były eksportowane do wielu krajów, w tym do Południowej Ameryki, USA, Południowej Afryki i Chin.

  • Era Wartburga – model 1000

    Bardzo rzadki Wartburg Sports (tylko 500 stuk wyprodukowano)Samochody te były produkowane według wysokich standardów (czerpiąc z czasów produkcji BMW). W produkcji używano twardą stal oraz wiele części było wykonanych z polerowanego aluminium. Niektóre pojazdy wyposażone były w drewniane elementy i skórzaną tapicerkę!

    Niedługo później w odpowiedzi na potrzeby rynku, rozpoczęto produkcję o wersję van oraz pickup, zaś czterodrzwiowy kabriolet został przeznaczony na wojskowe i policyjne auta.

     Sedan De-Luxe W 1962 roku, wraz z postępem technologicznym, samochody zostały usprawnione. Podstawowa karoseria pozostała, jednak auta otrzymały wiele nowych elementów, w tym zwiększono silnik do 992cc, poprawiając system chłodzenia, przekładnię biegów oraz system przeniesienia napędu. Niezależne zawieszenie pozostało.

    4 drzwiowe coupe. Również dostępne jako kabriolet.W 1963 roku Wartburg przedstawił swoje samochody po raz pierwszy na Londyńskim Motor Show (z Trabantem). Dzięki kontraktowi z Industria LTD pierwsze auta z bloku wschodniego wyjechały na drogi Wielkiej Brytanii już rok później.

     

    3 drzwiowe kombiW 1965 roku przyszedł czas na kolejną dużą zmianę, znów utrzymano wygląd karoserii, jednak auto otrzymało zupełnie nowe zawieszenie i amortyzację, efektywniejszy silnik i wielu innych usprawnień. Rewolucją okazał się nowy wymóg okresów serwisowych – od tamtego czasu wizyta w serwisie wymagana była co 45 tysięcy km!! Wcześniej wynosiła zaledwie około 4,5 tys km.

    Os5 drzwiowe kombi “Kampingowe”iągi tych pojazdów zupełnie wystarczały do sprawnego poruszania się. Wczesne wersje wyposażone w silnik 0.9 osiągały moc 37KM i wysoki moment obrotowy 81Nm przy 2200 obr/min. Pozwalało to na rozpędzenie pojazdu do 115 km/h i ekonomiczne spalanie 10l/100km. W usprawnionej wersji 0,993 auto otrzymało kilka koni więcej – dobijając do 45KM i maksymalny moment obrotowy 93Nm przy 2200 obrotów. Pozwalało to na osiągnięcie już autostradowych prędkości 125-130km/h!

  • Era Wartburga 353 i 1.3

     SedanW 1966 roku ogłoszone wejście do produkcji zupełnie nowego pojazdu. Tym razem zupełnie zmienione karoserię, jednak pozostawiono zawieszenie i silnik. Do produkcji weszły 4 drzwiowy sedan i 5 drzwiowe kombi oraz mało popularny pick-up (Trans).Nowa agama pojazdów otrzymała numer 353, a wersja kombi nazywana była “Turystyczną”. Na niektórych rynkach wersja sedan otrzymała dumna nazwę „Rycerz”.

    Kombi TurystaW latach 1967 oraz 1976 trzykrotnie usprawniono pojazd, kończąc ostatecznie na wersji Mark 4 wprowadzonej na rynek w 1971 roku. Po usprawnieniach w 1976 roku, rozwój tego pojazdu był kontynuowany we Wschodnich Niemczech – z niewielkimi zmianami dokonywanymi co jakiś czas. Na podwozie tego auta zbudowano później piękny samochód sportowy Melkus RS 1000.

    W 1988 roku Warburg podpisał porozumienie z Volkswagenem do wdrożenia do produkcji, adaptowanej wersji silnika z Golfa 1300cc. Montowano go w nowym modelu Wartburg 1.3. Auto to, z wyglądu bardzo podobne do poprzednika, było produkowane aż do 1991 roku, kiedy to General Motors (Opel) przejął fabrykę i zamknął produkcję tego pojazdu. Auto nie sprostało zachodniej konkurencji.

     

    Wartburg 1.3Osiągi tego pojazdu były całkiem rozsądne – silnik 1.3 SOHC z mocą 58KM i momentem obrotowym 96 Nm przy 3500 obrotów/min pozwalały na sprawne poruszanie się – do 145km/h przy spalaniu około 8 litrów na 100km. Najnowsze i najlepsze wersje (1.3S) otrzymały również welurową tapicerkę, ręcznie odsuwany szyberdach oraz przednie światła przeciwmgielne wbudowane w zderzak.

Copyright © by CPM

Sklep:

Partnerzy: